ירוק כחול לבן - לולבים
ירוק כחול לבן - לולביםש. כהן. ערוץ 7

אירועי הימים האחרונים בבירה המצרית מעוררים דאגה עמוקה בקרב ציבור שומרי המצוות, בעקבות החלטת השלטונות המצריים על עצירת ייבוא הלולבים מאזור אל-עריש המצרית, ומחסור אפשרי בשוק הלולבים לקראת חג הסוכות הבעל"ט.

הלולב המצרי הידוע יותר בכינויו 'לולב אל עריש' מיובא ממצרים בהסכם מסורתי שנמשך שנים ארוכות. לולב 'אל עריש' נחשב לזן הפשוט והזול יותר שבזני הלולבים, והוא מיובא על ידי סוחרים רבים ומוצא את דרכו לשווקי ארבעת המינים ברחבי הארץ.

בשנים האחרונות הפך נושא ייבוא הלולבים ממצרים השכנה – לסאגה שנתית של ממש. כאשר השלטונות המצריים מעכבים את היבוא בתואנות שונות. בנוסף, גם מהעבר הישראלי לא חסרו עיכובים. בדיקות האיכות אותם עורך משרד החקלאות על כל סחורה המיובאת ארצה, העלתה לא אחת המצאות מזיקים בקטריאליים שונים מה שפסל את היבוא. כתוצאה מכך, נדרשת מידי שנה התערבות ממשלתית ופנייה רשמית של שר החקלאות לעמיתו המצרי בכדי להסדיר את הייבוא ולהשפיע על עליית מחירי הלולבים.

לדברי אבנר רותם מנהל ענף התמרים בקיבוץ הדתי 'טירת צבי' שבעמק 'בית שאן' דווקא ציבור המהדרין אינו צפוי להיפגע, גם אם ייעצר הייבוא לחלוטין. קיבוץ טירת צבי החולש על נתח משמעותי משוק לולבי המהדרין, ומגדיל מדי שנה את הכמויות המסופקות לשוק זה.

"שוק הלולבים בישראל מוערך  בכ- 500,000 לולבים כאשר מרבית האספקה הינה מייבוא, לעומת זאת: מרבית הגידול המקומי הינו לולבי ה'דרי' וה'זהידי', המובילים את דרישת שוק המהדרין, בעקבות איכותם הנמוכה של לולבי הייבוא ממצרים ומשטחי הרשות הפלסטינית, והשאלות שהתעוררו הרשות אודותם כמו שימוש בחומרים כימיים שונים לשימור רעננות הלולב, ושאלות רבות בעקבות קטיף מאסיבי המתבצע בימי ראש השנה ושבת כדי לספק את ההזמנות של סוחרים יהודיים מה שכרוך בבעיות של מלאכת שבת, והעדר פיקוח הלכתי מינימאלי על עבודות הגידול והקטיף. כך שהדיבורים על מחסור נוגעות לשוק המסורתי בלבד בעוד ששוק המהדרין כמעט ואינו צורך מתוצרת זו, אולם עדיין הדאגה לכלל הציבור עודנה קיימת כמובן".

לדבריו, גם התוצר הישראלי אינו חף מפגיעה כאשר בשנים האחרונות מתמודדות הרשויות עם תופעה מדאיגה של  גניבת לולבים והשחתת שמורות טבע ומטעים, מה שייצר את הצורך בפיקוח כשרותי על כל שלבי גידול הלולבים והצעדים החקלאיים החל משלב הגידול הראשוני ועד לשלב הסופי של הקטיף והשיווק. קיבוץ 'טירת צבי' מוביל בתחום שיתוף הפעולה עם הבד"צ לפעלת מערך פיקוח כשרותי קפדן וזוכה בשל כך לדרישה גבוהה, של הלולבים הנקטפים במטעיו.

תקוות היבואנים השונים היא שהתיאום בין משרד החקלאות הישראלי למצרי יימשך, והשלטונות המצריים ימשיכו את מסורת היבוא לטובת הציבור בישראל ויאשרו את יבוא הלולבים בהקדם.