הסיור היום בשומרון
הסיור היום בשומרוןמועצה אזורית שומרון

כחלק מההיערכות להצבעה הפלשתינית באו"ם הקימו אנשי מועצת יש"ע אתר אינטרנט חדש תחת הכותרת 'פרויקט הפנורמה של ישראל'. על המיזם ועל ההיערכות להצבעה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם יו"ר המועצה דני דיין.

על הפרויקט החדש מספר דיין: "זהו אתר ובו צילום פנוראמי שכמותו לא היה בישראל, צילום שצולם מאלפי מנשה ובו כל מרכזי האוכלוסייה", הוא אומר. בצילום המדובר ניתן לזהות באופן אינטראקטיבי מבנים, עצמים ואזורים מוכרים: נתב"ג, מגדלי עזריאלי ואזור המלונות בת"א, כביש שש, ארובות תחנות הכוח באשדוד ובאשקלון, אזורי תעשייה, קניונים, בתי ספר, בסיסי צה"ל, כלי תחבורה קרקעיים ואוויריים ועוד. כדי להעצים את חוויית השימוש באתר, הגולש גם יכול ללחוץ על כפתור מיוחד המציב מעל לתמונה כוונות ירי, ומפרט איזה טיל המצוי בידי חמאס, יכול להגיע אל המבנה הנמצא בין הכוונות.

דיין מדגיש בדבריו כי הזווית הביטחונית המובאת במיזם זה כזווית שיש בכוחה לשכנע את הציבור בישראל בסכנת המדינה הפלשתינית היא רק זווית נלווית למניע העיקרי לשליטתנו בשטח, כלומר זכותנו ההיסטורית על ארץ ישראל, אך עם זאת גם זווית זו חשובה.

בהקשר זה של ההיערכות ההסברתית לקראת ההצבעה באו"ם מזכיר דיין גם את הסרטון בכיכובו של גולן אזולאי, סרטון שעסק בזכותנו המשפטית בינלאומית על שטחי יהודה ושומרון. כזכור, הסרטון היה השראה גם עבור סגן שר החוץ שהנפיק סרטון דומה מטעמו. דיין מספר שהפרויקט הבא שעליו עמלים אנשי המועצה הוא ניפוץ אשליית האיום הדמוגרפי.

ומה באשר לצפוי ביום שלאחר ההצבעה באו"ם. דיין מתעקש לתאר את האירוע כהזדמנות עבור ממשלת ישראל ולא כאיום. "הדברים תלויים בעיקר בנו, כלומר במדינת ישראל, איך ננהג. אם ישראל תיגרר ותיכנס לפאניקה באמת יתכנו השלכות לא נעימות, אבל אם היא תתעשת ותתייחס לאירוע כאל הזדמנות האירוע יוכל להפוך לחשוב".

את תפיסתו מבאר דיין: "צריך להבין שהערבים פתחו נגדנו במלחמה מדינית. מתקבע אצלנו דפוס התנהגות של הסתפקות בתיקו או בהפסד מכובד, וזו שגיאה חמורה. צריך לנצח וניתן לנצח. ישראל צריכה לעשות צעד חד צדדי שישרת את האינטרסים שלנו ויפגע באינטרסים שלהן, והצעד הזה הוא החלת הריבונות לפחות על שטחי C והשטחים הפתוחים. אם זה יקרה זה יהיה מצב של 'וו'ין וו'ין', אם ירתיע אותם מה טוב, ואם לא נרוויח אצת החלת הריבונות".

דיין אינו מקבל את הטענה ולפיה יש להמתין עד לצעד הפלשתיני כדי לקדם צעד תגובה. לטעמו יש להקדים ולהודיע על כוונתה של ממשלת ישראל לנהוג בדרך שכזו, ובכך ליצור הרתעה מדינית ולשלב אמירה שכזו בסנקציות כלפי הפלשתינים ובמקביל לפתוח בבנייה מאסיבית בישובי יו"ש.

דיין מכיר היטב את הדמויות הפועלות בהנהגה הישראלית ומודע היטב לכך שהסיכויים למהלכים מעין אלו קטנים, אך עם זאת הוא קובע כי מבחינה ערכית חשוב לומר את הדברים בצורה ברורה ואולי לייצר הפנמה תודעתית בדבר הצורך בהחלת הריבונות, כך שבפעם הבאה שתהיה הזדמנות למהלך שכזה הוא אכן יבוצע.