באוניברסיטת תל אביב נערך לאחרונה כנס ההשקה של אמנת המעסיקים למיצוי ההון האנושי. את האמנה יזם ומוביל עמוס שפירא, נשיא אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב ומנכ"ל סלקום. בכנס  הוצגו ממצאים ראשונים של יישום האמנה וסקר עמדות חדש בקרב מעסיקים.

במהלך התקופה הקצרה של האמנה הצטרפו אליה כ- 300 חברות מהמובילות במשק שמעסיקות מעל 250 אלף עובדים.

מטרת האמנה לעודד מעסיקים לפתוח תפקידים רבים בארגונים שבראשם הם עומדים בפני מגוון רחב ככל האפשר של בוגרים, כולל מתחום המדעים המדויקים, מדעי החיים ומדעי הרוח. ובמקביל, לעודד מעסיקים לבחון מועמדים לתפקיד לא רק על פי המקצוע אותו הם למדו אלא גם על סמך הרמה האקדמית של המוסד בו הם למדו.

פרופסור מנואל טרכטנברג אמר בנאומו, כי "מאז שהתמניתי לראשות הוועדה לשינוי כלכלי חברתי לא הופעתי באירוע פומבי מחוץ לוועדה. הסיבות מובנות – הוועדה לוקחת את כל האנרגיה והזמן ואסור שיהיו הפרעות למלאכה, ובכל אני כאן כי אני מאמין ביוזמה הזו, שנוגעת ישירות לתפקיד שלי".

"הנושא הזה מחבר בצורה נפלאה שלושה עולמות – השכלה, עסקים והעולם החברתי. לאור התמורות שחלות בחברה הישראלית, זה חיבור מתבקש. באקדמיה של ימינו מה שקובע הוא היכולת להתאים את עצמך לשינויים ולתמורות", הוסיף.

לדברי טרכטנברג, זה לא "מיצוי" ההון האנושי, כי מיצוי הוא ביחס לכמות סופית. יש לומר השבחה של ההון האנושי.

"אי אפשר להסתפק בתחומים שיש להם תועלת מיידית למדע ולכלכלה. ואי אפשר לשמר אלא על ידי טיפוח, על ידי השקעה. אוצרות התרבות והרוח הם מה שעושים את ההבדל בין סתם קולקטיב שהוא אוסף של פרטים לבין אומה עם זהות, עם עתיד", ציין.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, התייחס אף הוא לאמנה למיצוי ההון האנושי בישראל, שאותה כינה "האמנה להצלת ההשכלה או להצלת החוכמה".

"ההשכלה האקדמית הופכת יותר ויותר להכשרה מקצועית," ציין שטייניץ. "פחות אנשים לומדים היסטוריה, פילוסופיה ופיזיקה וכו', ויותר לומדים מקצועות – חשובים גם הם – אבל שנתפשים כהכשרה למקצוע מסוים, לג'וב מסוים. זה עצוב כי חברה מתקדמת מבוססת על השכלה כללית." לדבריו, אם תאבד ישראל את עוצמתה בתחומי ההשכלה הכללית והמחקר הבסיסי – "נשקע במוקדם או במאוחר גם בתחומים אחרים והרי היתרון של ישראל מבוסס על יתרון אנושי".

עוד בהתייחס לכנס אמר שר האוצר כי "עצוב שכדי לפתות אנשים ללמוד מקצועות כל כך חשובים אנחנו צריכים ליצור אמנה שמבטיחה להם תעסוקה. היינו רוצים שאנשים ירחיבו את אופקיהם לשם שמיים ולא לשם היקלטות בחברה כזו או אחרת. זה עצוב, אבל זה הכרחי".

את דבריו סיים שטייניץ בקריאה למאזינים כי יילכו ללמוד פילוסופיה.

עמוס שפירא, נשיא אגודת הידידים ומנכ"ל סלקום, ציין כי "מטרת המהלך כולו היא להטמיע תפיסות באשר לכישורים הנדרשים מהעובד והמנהל בעידן המודרני, את התפיסה שהיות העובד ומנהל קודם כל אדם , אדם עשיר בתרבותו, בעל יכולת למידה עצמית , חשיבה ביקורתית וניתוח מצבים , הינם חשובים יותר מידע מעשי כזה או אחר ושיכולות אלה ניתנות לרכישה ללא קשר למקצוע הלימוד אלא לרמת הלמידה. תפקיד מערכת החינוך להתמקד קודם כל בפיתוח יכולות אלה –לעשות מסג' למוח . האמנה קוראת למעסיקים לפתוח כמה שיותר תפקידים למגוון גדול יותר עד כמה שניתן לבוגרים ממקצועות שונים כי זה טוב לעסקים ולשאול את המעמדים לא רק מה למדו אלא היכן למדו".

לדבריו, "אנו רוצים להשפיע על צעירים שילכו ללמוד את מה שהם אוהבים כי בזה הם טובים יותר ולהשקיע בלימודים ככל יכולתם. אם כך יעשו הם גם יצליחו יותר –זהו מסר של מצוינות".