פרופ' טרכטנברג
פרופ' טרכטנברגצילום: פלאש 90

האגודה לזכויות האזרח התייחסה הבוקר (שלישי) לפרסום מסקנות ועדת טרטנברג בנוגע ליוקר המחייה, "לוועדה לשינוי כלכלי-חברתי הייתה הזדמנות יוצאת דופן לחולל שינוי מהותי בתחום הדיור בישראל, שינוי שייתן מענה הולם לקיטוב ולהפרדה בין עשירים לעניים. בפועל, המלצותיה של הועדה רחוקות מאוד ממימוש חזון חדש וממתן פתרונות הולמים למצוקת הדיור". 

"ועדת טרכטנברג אמנם הכירה בצורך של כל תושב בדיור נאות ובהישג יד, בחשיבות של שכונות שיש בהן תמהיל חברתי ובמתן אפשרויות מגורים למגוון אוכלוסיות, אך בפועל לא המליצה על פעולות בנושא", נכתב בתגובת האגודה, "על פי המלצות הועדה, מירב המאמצים בתחום הדיור ייושמו רק בעתיד הרחוק ויופנו לבנייה באדמות מדינה פנויות במתחמי ענק. לא ניתנו שום הוראות מפורשות המחייבות בנייה של דיור בר השגה בקרקע פרטית ובפרויקטים של התחדשות עירונית".

עוד טוענים באגודה כי בחלק מהערים המרכזיות לא ניתן יהיה לקדם דיור בר השגה, משום ששם לא משווקות אדמות מדינה, "הועדה כן המליצה על קידום דיור בר השגה בקרקעות ציבור, אך כזה שנוצר ממכרזי דיור למשתכן וכדיור להשכרה, שחלקו במחיר נמוך ממחיר השוק. הניסיון מלמד שמכרזי דיור למשתכן לא הוכיחו עצמם עד היום, והניבו הנחה של 20% לדייר לכל היותר".

באגודה טוענים כי ללא תמיכה בקבלת הלוואות לדיור, כלי זה לא יעזור לחלק נכבד מהמעמד הבינוני נמוך. כמו כן טוענים כי אין בהמלצות הגדרה ברורה לפיה דיור בר השגה לא יעלה על 30% מהכנסת המשפחה, "אם מחירי השכירות לא ייקבעו במכרז, יש חשש שההטבות בקרקע ובמס לא יגולגלו לדיירים".