להנגיש לכולם
להנגיש לכולםפלאש 90

הנהלת ארגון 'יד שרה' קוראת להנהלות בתי כנסת ולגבאים להנגיש את בתי הכנסת ולאפשר לאנשים עם קשיים תפקודיים להגיע בנוחות ובקלות לבתי הכנסת ולהשתתף בתפילות בימים הנוראים.

לקראת החגים הפיצו ראשי הארגון ופעיליו דפי מידע בנושא, ובין השאר ניתן למצוא בדפים אלו מידע על אפשריות הנגשת דרכי הכניסה לבית הכנסת, פתרונות לעליה לבימה, מידע על מעברים ומקומות ישיבה בבית הכנסת, אבזור והנגשת הנוחיות, ועוד. בנוסף, מובאים גם לקט הלכות הנוגעות לאנשים עם קשיים תפקודיים בבית הכנסת.

ב'יד שרה' מדגישים כי בתי כנסת חדשים הנבנים כיום מחויבים להיות נגישים לאנשים עם קשיים תפקודיים. אך גם בתי כנסת ישנים יכולים, ולא במאמץ רב, להיות נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות. "זו אינה רק זכות אלא חובה יהודית". צוות מרכזי התצוגה והייעוץ של יד שרה מעניק הדרכה וייעוץ על האפשרויות להנגיש בתי כנסת לאנשים עם קשיים תפקודיים. בין הפתרונות המוצעים: התקנת מאחזים ומעקים, שימוש בכבש (רמפה) נייד, הדפסת מחזורים באתיות גדולות ועוד.

"החובה להנגיש את בתי הכנסת היא לא לפנים משורת הדין, אלא מחויבות בסיסית והחובה של כל קהילה. הרמב"ם כותב שהביטוי צדקה גזור מן צדק. צדק הוא לספק לכל מי שיש לו זכות את מה שמגיע לו, ולתת לכל אדם את מה שהוא ראוי לו, ואין ספק שזכותו של כל יהודי להגיע לבית הכנסת ולהתפלל", אומר משה כהן, מנהל הסניפים והשירותים ביד שרה.