גאולה כהן
גאולה כהןצילום: פלאש 90

ח"כ לשעבר גאולה כהן סיפרה בראיון לערוץ 7 על חנן פורת שאותו היא היטיבה להכיר, "איפה שהיו מלחמות למען הארץ והעם הוא היה שם. כמה שהוא היה ידוע כמתיישב ואיש התיישבות הוא עשה הכל למען כל עם ישראל. בשבילי חנן פורת תמיד יישאר בחור, הנער הנצחי, יפה תואר ומלא טוהר הוא היה סמל. לא ראיתי אותו בזמן האחרון, לא יכולתי, ראיתי בטלוויזיה את הפנים היפיפיות שלו של נער החמודות, המחלה גרמה לפנים שלו להראות אחרות, לא יכולתי לראות אותו. כתבתי לו והוא כתב לי, אבל לא יכולתי לראות את זה. עכשיו אחרי המוות הכל מתיישר כלפי מעלה אבל איתנו הוא כבר לא נשאר".

גאולה כהן סיפרה על התקופה המשותפת שלהם בכנסת, "עברתי איתו תקופה בכנסת, אבל זה לא היה ממש המקום שלו. הוא היה מלא תום ומלא אמונה, עם אמונה אפשר להיות בכנסת אבל עם תום זה קצת קשה. הוא היה הולך לשרים, דופק על השולחן ומבקש דברים למען ההתיישבות. הוא היה בא אלי ואומר שהשר הבטיח, אמרתי לו אז הבטיח, הוא תמיד היה מלא תום ואמונה, ומול כזו עוצמה לא יכולת לחייך אפילו חיוך של ספק ספיקא".

היא משוכנעת שהרב חנן פורת ז"ל והרב משה לוינגר יבלחט"א, הטביעו לנצח את חותמם על מפת ההתיישבות, "הוא היה לוחם ומהפכן ששינה את מפת ההתיישבות יחד עם הרב לוינגר ובני קצובר, הם היו המייסדים. אני תמיד רואה אותו נישא על הכתפיים עם שירת שאו שערים ועוצו עצה ותופר. בכל הניסיונות להקים עוד יישוב ועוד יישוב, גם כאלה שפונו. היום כשמדברים באו"ם ובעולם על ההתנחלויות, מי עשה את זה, מי שינה את המציאות, אילולא שניהם וכל גוש אמונים, שגם לי היה הזכות להיות בימיה הראשונים בביתו של הרב קוק, אילולא זה, זה לא היה קורה. אין יישוב אחד ביהודה ושומרון שחותמם לא שם, הם סללו את הדרך ואת התקווה. תמיד הוא היה מורם מעם וגם מחנך גדול. כל הנאומים שלו גם אם הם נגעו בדברים אקטואליים היו מלאי תובנות שנגעו בשורש. הוא היה משורר בנשמתו כולו אהב שירה וכולו דיבר שירה".

היא ציינה שלמרות היותו איש רוח מורם מעם הוא היה גם איש מעש ומלא חזון, "הזמן שלו לא היה זמן, היינו יכולים לקבוע עם חנן שעה כי אצלו זה היה שעון אחר, מתחילים באברהם אבינו וגומרים במשיח. איחורים לא נורמאלים, אבל זה היה הייחוד שלו הוא חי בשעון אחר. ביחד עם זה הוא היה איש עבודה, לא איש חלומות. הוא עשה, יצר, בנה, נטע, הקים, כל הזמן היה בעשייה, הפלא ופלא לראות צרופים כאלה. יכולתי לדבר עליו שעות. בשבילי חנן פורת זה ירושלים של מעלה".