קירשנבאום
קירשנבאום

ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה הבוקר (חמישי) לקריאה ראשונה, את הצעת החוק של ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), המבטלת שלילת מזונות מאמהות חד הוריות היוצאות לחו"ל.

כיום, אם חד הורית שלא מצליחה לגבות דמי מזונות מבעלה לשעבר ומשתכרת פחות מ-5,013 ₪ בחודש, מקבלת קצבת מזונות מהביטוח הלאומי בסך 2,672 ש"ח, והביטוח הלאומי גובה את הכסף מהבעל. כ-20,139 נשים קיבלו קצבה באופן זה בשנת 2009.

על פי חוק המזונות, אם אישה, המקבלת קצבה זו, יוצאת לחו"ל יותר מפעם אחת בשנה הקצבה לאותו החודש נשללת ממנה. הקצבה נשללה מ-1,500 נשים בשנת 2009. הצעת החוק של ח"כ פאינה קירשנבאום מבטלת סעיף זה.

בועדה התברר, כי מערך הגביה של המל"ל אינו אפקטיבי - בשנת 2009 סכום התשלומים לדמי מזונות היה כ-427 מיליון ₪ אולם סך התקבולים מבני הזוג החייבים לתקופה זו עמד על כ-172 מיליון ₪, שהם כ-40% בלבד מסך התשלומים ששולמו לנשים בשנה.

לדברי ח"כ קירשנבאום, "לא ייתכן כי הביטוח הלאומי, מחזיק נשים, שכל חטאן היה להתגרש מאדם שאינו משלם להן את המגיע להן, כשבויות במדינה. הביטוח הלאומי שולל הלכה למעשה את הקצבה, המיועדת לכלכול ילדי הנשים, רק בשל העובדה שהאם העיזה לטוס לחו"ל. מדובר בגישה אטומת לב ושרירותית של המוסד לביטוח לאומי. תשלום המזונות שייך לילדים, וככזה לא ייתכן שהמדינה תשלול אותו בשרירותיות כזו. עשינו היום צעד נוסף לקראת תיקון העוול ואני מברכת על כך".