מכשירים מתנדבים. פעמונים
מכשירים מתנדבים. פעמוניםצילום: ארגון פעמונים

לרגל חגי תשרי, ערך ארגון פעמונים דו"ח נתונים בו הוא מציג את פעילות הארגון במהלך השנה וכן ההישגים בקרב המשפחות שהארגון ליווה במהלך השנה.

ארגון "פעמונים" מסייע למשפחות השרויות במשבר כלכלי לעלות על דרך עצמאית של התנהלות בריאה ואחראית.  במהלך התהליך שעוברת המשפחה עם מלווה אישי של פעמונים היא לומדת כיצד להתנהל עם הבנקים, חברות הסלולר, איך לעשות קנייה חכמה, ובכלל איך מאזנים את תקציב ההוצאות.

ממחקר פנימי שנערך בקרב משפחות הארגון עולה כי משפחה חוסכת בממוצע כ- 500 ש"ח בחודש בעקבות התהליך: 200 במזון, 70 בביגוד, 50 בסלולרי, 60 בדלק, 50 בהוצאות בנקאיות ועוד 70 ב"שונות" (בהתאם לכל משפחה).

בנוסף, מתוך המחקר עולה כי היועצים התעסוקתיים של פעמונים הצליחו להגדיל את היקף ההכנסות ב- 1500 ש"ח בממוצע בחודש. באופן שהעביר את רוב המשפחות ממינוס לפלוס: עוד בן זוג עובד ומכניס, משרה נוספת, בקשת העלאה מהבוס או החזרים שונים מעבודה: נסיעות, ארוחות ועוד, שעות נוספות, שילוב נכון של "שכיר" ו"עצמאי" במשכורת, שיעורים פרטיים ועוד. סה"כ הגדלת הכנסות בממוצע למשפחה: 2000 ש"ח.

אוריאל לדרברג, מנכ"ל פעמונים אמר כי "בסוף שנת תשע"א, נושא יוקר המחייה עלה לסדר היום אצל כל אזרחי מדינת ישראל. ארגון פעמונים מתעסק בסוגיה זו במשך שנים. אנו יודעים כי בנוסף לדרישה הצודקת לשינוי מצד הממשלה וכן לדרישה הצודקת לרשתות השיווק וספקים נוספים לגילוי אחריות חברתית, יש צורך במהפך משמעותי אצל המשפחות בנושא ניהול משק הבית, בלעדיו השינוי המיוחל לא יתרחש".

לדבריו, "נתוני דו"ח פעמונים תשע"א מלמדים אותנו כי השילוב הנכון של אחריות שלטונית, אחריות מצד החברות, ואחריות אישית של כל משפחה ומשפחה מהווה נוסחה נכונה לשינוי אמיתי. אני מאחל לכל עם ישראל שנה טובה שנת שגשוג והצלחה".  

משפחת בריגה מקדימה-צורן, פנתה לפעמונים לאחר שנים רבות של התנהלות כלכלית לא נכונה וכשהמצב הפך לבלתי אפשרי: "בסה"כ שנינו מרוויחים לא רע" אומרת איילת (34), "הגענו לפעמונים למרות ששנינו מעולם לא הפסקנו לעבוד ותמיד הכנסנו כסף. פשוט לא ידענו להתנהל. פנינו לארגון לפני כשנה לאחר שהגענו לחובות כבדים מאוד ועמד נגדנו צו מעצר על אי תשלום החזרים מטעם ההוצאה לפועל".

כאן הגיעה הישועה ולאחר שנה בה עברו תהליך ארוך ואמיץ עם מלווה אישי מפעמונים – הגיעה המשפחה למצב כיום, בו הם חוסכים 2000 ש"ח בחודש: "פגשנו את המלווה שלנו, אבי המדהים, שאתו אספנו קבלות של כל ההוצאות שהיו לנו והתחלנו לרשום כל דבר שאנחנו מוציאים: משכנתא, מזון, חשמל, מים, בילויים – כל נייר הוצאות שיש, וכן - גם את הניירות של ההוצאה לפועל.  בסוף שנת הליווי שלנו בפעמונים לא רק שהצלחנו לאזן את ההוצאות עם ההכנסות - אנחנו מצלחים גם לחסוך קצת כל חודש".

במסגרת פעילות פעמונים השנה ליוו כ- 2100 מתנדבים 4,422 משפחות, מתוכן 2,842 משפחות חדשות שנקלטו במהלך השנה. במהלך שנת תשע"א 2,615 משפחות השלימו בהצלחה את תהליך הלווי.

השנה, כ-980 מתנדבים חדשים הצטרפו לארגון במגוון תחומים: ליווי משפחות, ייעוץ מקצועי, ייעוץ תעסוקתי, ייעוץ משפטי, הרצאות והנחיית סדנאות.כ- 38 קורסים להכשרת מתנדבים התקיימו בכל הארץ, כל קורס הכשרה אורך בין 6 ל7  מפגשים בני 3 שעות כל אחד.

בנוסף לכך, כ- 4,450 אנשים השתתפו ב- 160 הרצאות על ניהול כלכלת משק בית נכונה וכ- 800 איש השתתפו ב- 46 סדנאות ניהול כלכלת משק בית נכונה של  4  מפגשים כל אחת.