כך תוכל להיות גאון כמו סטיב ג'ובס

הבשורות הרעות הן שאפל הצליחה לעבוד על כולנו. שוב... הבשורות הטובות הן - שגם אתם יכולים להיות כמו אפל, אם רק תתחילו לחשוב אחרת

שוקי מן , י"ג בתשרי תשע"ב

סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס

הבשורות הרעות הן שאפל הצליחה לעבוד על כולנו. שוב...

לא מכשיר דק יותר, לא מקרן הולוגרמה ולא מסך גדול יותר – בניגוד לכל התחזיות וההשערות שרק יכולנו להעלות על דעתנו אפל שינתה את חוקי המשחק לחלוטין. Again.

הבשורות הטובות הן - שגם אתם יכולים להיות כמו אפל, אם רק תתחילו לחשוב אחרת.

ימים ספורים עברו מאז ההשקה המתוקשרת של האייפון 4s והתגובות השליליות לא אחרו לבא. מלבד הירידה במנייה של אפל, עיתונאים רבים רצו אייפון 5 – ולא קבלו אותו. במקום זה, אפל חשפו את Siri - הבייבי החדש שישנה לחלוטין את האופן בו נחייה את חיינו בשנים הקרובות.

Siri היא בעצם מערכת בינה מלאכותית, שמעבר ליכולת שלה לבצע את הפקודות שלנו (כמו בVoice Control- הותיק) - היא גם מסוגלת להבין את מה שאנחנו אומרים לה.

אם נסתכל על פני השטח – באמת אין שום ביג דיל בפקודות קוליות, במיוחד לאור העובדה שהפיצ'ר הזה היה קיים כבר באייפון 4 ואפילו ב-3gs. ובכל זאת הפעם מדובר במשהו אחר לחלוטין, משהו שמלמד אותנו על צורת החשיבה הגאונית והעקבית של אפל, שמשום מה מצליחה לגרום למיליוני אנשים ללכת אחריה באש ובמים במקומות הכי לא צפויים - שוב ושוב.

אם אתם חושבים שהמפתחים של אפל הם פשוט גאונים, מוכשרים או יצירתיים בצורה יוצאת דופן - טעיתם. כי האמת היא שאפל מצליחה לראות את הכסף שנמצא מתחת לפנס, מה שאנחנו פשוט פספסנו...

אז מה עומד מאחורי הגאוניות של סטיב ג'ובס?

נקודה אחת קטנה עומד מאחורי ההצלחה של האדם הענק הזה, והיא היכולת להעביר לעולם הטכנולוגי את מה שעד היום הצלחנו לעשות רק בעולם המעשי.

זה התחיל במקינטוש הראשון, שהגיע עם תצוגה גרפית שיכלה להציג על מסך מה שעד אז היה ניתן לעשות רק עם דף ועפרון, המשיך באייפוד שהעביר את מערכת הוידאו לכף היד, המשיך עוד עם טכנולוגיית הטאצ' והאייפד ששינו לחלוטין את כל עולם הסלולר והמחשוב הנייד, ומסתיים (נכון להיום) במערכת השליטה הקולית באייפון שמסוגלת גם להבין מה רוצים ממנה. 

ההסתכלות של ג'ובס פשוטה מאוד: אם אנשים משתמשים בחמשת החושים כדי לתקשר ביניהם – למה שלא ניקח את זה צעד אחד קדימה וניישם את חמשת החושים בעולם הטכנולוגי?

חוש המישוש –האצבעות עוזרות לנו להרגיש ולחוש? בואו נגרום לסלולר להרגיש את האצבעות שלנו ונפתח את טכנולוגיית הטאצ'!

חוש הראייה – אנשים מדברים ביניהם במציאות ורואים אחד את השני? בואו ניקח את השיחה הסלולרית-הקולית קדימה ונפתח את ה-Face-Time!

חוש השמיעה – כשאנחנו מדברים עם מישהו הוא מבין ופועל על פי ההוראות שלנו – בואו נתקשר גם עם הסלולרי בצורה כזו ונפתח את האייפון 4s עם ה-Siri!

כמובן שבעתיד ימצאו גם דרך להעביר ריחות וטעמים באופן אלחוטי, אבל בגלל קו החשיבה המיוחד של אפל, עליו תקראו בהמשך, היא לעולם לא תציב את הפיצ'רים הללו בנתוני הליבה של מוצריה.

איך גם אתם יכולים להיות גאונים, כמו סטיב ג'ובס

ראשית כל, ג'ובס מתעלם מהחינוך הקיים אצל הצרכן בנוגע למוצר מסוים. הוא לא עושה מחקרי שוק ולא משתמש בסקרים רחבי היקף כדי לדעת מה הלקוחות רוצים, כי הוא כבר יודע מה הם רוצים. איך הוא יודע? נורא פשוט - בעזרת אסטרטגיית חשיבה שנקראת "חדשנות ערך".

חדשנות ערך היא שיטה עקבית, ולא קוריוז או הברקה של גאון. צורת חשיבה זו מדוברת רבות בעולם השיווק, אולם מעטות החברות שאכן מטמיעות אותה בערכי הליבה שלהן. כשמדברים על חדשנות ערך לא מדובר בחדשנות טכנולוגית אלא בזיהוי של ערך מוסף חדש שהמוצר יתן ללקוח, כאשר ערך זה מתבטא בביטול מענה לצרכים שכלל לא היו קיימים, והוספת מענה לצרכים שהשוק חינך אותנו להתעלם מהם.

קחו לדוגמא את היופלה של תנובה, שהצליח לשנות לחלוטין את התפיסה של היוגורט ממוצר "בריאות" למוצר "בריאות וכיף". עד הולדתו של היופלה היתה אמונה בקרב הצרכן שיוגורט בריאות צריך להיות דל שומן, דל סוכר ודל טעם... תנובה ניפצה את המיתוס שכדי לשמור על הבריאות צריך לסבול, והתיחסה לצורך של הצרכן שרוצה להנות מהחיים ויחד עם זאת לשמור על הבריאות. עד היופלה, הצרכן למד להדחיק את צורך ההנאה שבמאכלי בריאות כי זה מה שהשוק הרגיל אותו, עד שהגיע יופלה והציע חדשנות ערך.

ה-iPad משתמש גם הוא בחדשנות ערך ופורץ את הגבולות שהיו מוכרים לנו בתחום המחשבים הניידים. התחרות בשוק המחשבים חינכה אותנו לצרכנות עיוורת של מחשב עם מקלדת ועכבר פיסיים, עד שבאה אפל ופתחה לנו את העיניים עם ה-iPad, שהוכיח לכולם שאפשר אחרת! 

דוגמא הפוכה היא סמסונג, שחשבה ש"הדבר החם הבא" נמצא בגלקסי S2 עם מסך גדול יותר ועוד כמה פיצ'רים קטנים, שחוץ משיפור טכנולוגי של מה שכבר קיים הם לא משנים באופן משמעותי את השימוש בטלפון הסלולרי. אלו גם החידושים שכולם חשבו שיהיו באייפון 5, חוץ מסטיב ג'ובס כמובן, שבמסגרת אמונתו בחדשנות ערך הוציא לאור את טכנולוגיית ה-Siri ושוב פעם גרם לנו להגיד "וואלה? איך לא חשבנו על זה קודם...".

אז מה יהיה בעתיד?

איש חכם אמר פעם ש"העתיד כבר כאן". אז כדי לחזות את העתיד, לפחות בכל מה שקשור לטכנולוגיות העתידיות של אפל, צריך פשוט להסתכל על צורת החיים שלנו כיום ולנסות לתרגם אותה לטכנולוגיה.

אני הייתי מהמר על הכיוון הזה, שאמנם יצא לכבוד האחד באפריל אבל יש בו הרבה מן האמת מסיבה פשוטה: אם בני אדם מתקשרים ביניהם באמצעות תנועות ידיים – למה שלא יתקשרו גם עם מכשירים אלקטרוניים בצורה כזו?

הכותב הינו סמנכ"ל השיווק של "רטורנו".


הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il