ייבוא בעייתי
ייבוא בעייתיפלאש 90

הממונה על אכיפת חוק ההונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל, הרב רפי יוחאי, הסביר בראיון לערוץ 7, מה הנקודות עליהן יש להקפיד בקניית מוצרים המיובאים מחו"ל, "יש כ-30,000 מוצרים המיובאים מחו"ל ועליהם ישנן חותמות שונות של כשרות".

"הסיכוי לזיוף בתחום הכשרות במוצרי ייבוא הוא גבוה", ציין הרב יוחאי, "זאת בשל המרחק וכידוע - 'רחוק מן העין רחוק מן הלב'. למשל, קיימים מפעלים בחו"ל שרוב השנה הם לא כשרים ורק לתקופה של מספר ימים הכשירו אותם. התפקיד של המשגיח במצב כזה הוא לסמן קודים לאותם מוצרים כשרים. הסיבה לקודים היא שמיד בתום ההשגחה המפעל ממשיך בייצור ללא השגחה ובעזרת הקודים נוכל לדעת איזה מוצר יוצר תחת השגחה ואיזה יוצר לפני או אחרי".

הרב יוחאי הדגיש את שלוש הנקודות העיקריות אשר על הצרכן להקפיד בשעת הקניה, "יש להקפיד כי על כל מוצר מיובא יהיה כתוב 'באישור הרה"ר לישראל'. אם זה לא כתוב, זה סימן שיש מי שניסה לעקוף את הרבנות".

"דבר שני, יש לשים לב למדבקות המודבקות על המוצר. הרבנות הראשית מאשרת הדבקת מדבקות, רק אם הן מהוות תחליף לאריזת המוצר - שמצויינים בהן שם המוצר, שם היצרן, שם היבואן, תאריך, קודים וציוני ההכשר. דבר זה מראה כי יש אחריות של היבואן למוצרים שלו".

"דבר שלישי", הבהר הרב יוחאי, "אסור להסתמך על מדבקות שכתוב עליהן רק 'כשר', אלא חייבת להיות מדבקה עם כל פרטי המוצר".