משפצים. בית העלמין ביפו
משפצים. בית העלמין ביפוישיבת ההסדר ביפו

בימים אלו מקיימים תלמידי ישיבת ההסדר ביפו 'שירת משה' מבצע לחידוש, שיקום ושיפוץ בית הקברות העתיק ביפו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אריאל אלמליח, מנכ"ל הישיבה, המספר על העבודות הנעשות במשותף עם אנשי החברא קדישא המקומיים ובניצוחה של האדריכלית רותם חן שמונתה למיזם מטעמם.



אלמליח מספר כי מדובר בבית עלמין בו טמונים כאלף מיהודי יפו העתיקה. ראשון הנקברים נקבר בשנת 1832 בבית הקברות ששימש את יהודי העיר במשך כ- 90 שנה עד פריצת מגיפת החולירע.



עוד הוא מספר כי כרבע מהקברים במקום נעלמו עם השנים בסבך טורדני שנוצר מעליהם. בחלק מהקברים נראים עצים שגדלו מתוכם והזיזו את הקברים והמצבות.



עבודות החידוש הנעשות על ידי תלמידי הישיבה ממפות מחדש את בית הקברות, מחדשות את הקברים והכיתוב המצויים עליהם, חושפות מחדש את הקברים המצויים מתחת לסבך, ומעירות לחיים את סיפורי הקברים המיוחדים הללו. אלמליח מספר על מצבות ייחודיות בהן כיתוב רב המספר את תולדותיה היהודיות של העיר. כך גם התגלתה במקום מצבת קברו של כהן ועליה חקוק ציור כפות ידיים בברכת כהנים.



בין הקבורים במקום ניתן למצוא את רבי יהודה מרגוזה ואת המקובל הרב יוסף אברהם מרבץ ורבנים נוספים מרבני העיר. "היעד שלנו הוא לחשוף מחדש את הישוב היהודי ביפו", הוא אומר.



להערכתו לאחר השלמת מיפוי בית העלמין הצפוי להסתיים בתוך שבועות אחדים ייפתח בית העלמין בעוד כחצי שנה לאחר עבודות השיקום היסודיות. בשלב מאוחר יותר ניתן יהיה על ידי חיפוש פשוט באתר חברא קדישא למצוא קרובי משפחה מיהדות יפו הקבורים בבית הקברות העתיק.



בהמשך בכוונת אנשי הישיבה להכין מיצג אור קולי שיציג את עברה היהודי של העיר בפני המבקרים במקום, אך לשם כך הם זקוקים לתמיכה כלכלית חיצונית שטרם הושגה.



ומה באשר לחיכוכים המדווחים בתקשורת עם השכנים הערבים? אלמליח קובע כי מדובר בבלונים תקשורתיים שהפריח פוליטיקאי המבקש לקצור הון מאירועים שלא היו והיחסים בין הקהילה היהודית המתחדשת בעיר לבין השכנים הערביים טובים מאוד, ואלה אף רואים בחיוב רב את הגעתם של גורמים אידיאליסטיים לעיר, כאלה המבקשים לתרום לעשייה החברתית והכללית שבעיר.