זיתים
זיתיםצילום: פלאש 90

ענף הזית של מועצת הצמחים פתח השבוע את פסטיבל הזית בעכו. בפתח הפסטיבל ניתן אות 'יקיר הענף' לבעל משק "זית שמן הגולן", אליעזר טויסטר, מגבעת יואב שברמת הגולן.

בראיון לערוץ 7 סיפר טויסטר כי "הפסטיבל בא לפתוח את עונת מסיק הזיתים, במטרה לתת תנופה וגושפנקא לענף הזית שהיה חסר מוטיבציה. הפסטיבל מטפח ומגדיל אותו ונותן לו את המקום הראוי לו".

"אני מייצר שמן משנת 1972", ציין טויסטר, "אני דור המשך לייצרני זית בארץ ישראל שהחלו את עבודתם בשנת 1890 בצפת. סבא רבא שלי החל במסורת, לא לשם עשיית ביזנס אלא לתועלת היהודים שגרו אז בארץ. הוא רצה לפתח את הענף שהיה ברובו ככולו בידי ערבים. הוא נתן את דעתו על כך, נטל את השרביט והתחיל לעשות את זה ביגיע כפיו. אחריו המשיך סבי בעין זיתים שליד צפת ומשם זה עבר אלי".

הוא ציין כי כל השמן מופק מהזיתים הגדלים בשטחו, "המשק שלי הוא בוטיק ולא תעשייתי. הכל נעשה מהזיתים שלי ואני עוצר אותם בבית הבד שלי. אנחנו לא רוכשים שמנים מבחוץ". בנוגע לכשרות השמן הדגיש טויסטר, "ראיתי לנכון שההשגחה תהיה של בד"ץ העדה החרדית, כי אנחנו לא עובדים בשבת ואנחנו משפחה מסורתית". הוא סיפר כי השמן נמכר ברחוב חזון איש בבני ברק ובשכונת גאולה בירושלים ואף בקייטרינג של הטיסות בהם נוסעים חרדים.

על טיב השמן אפשר ללמוד מאחוז החומציות, "הוא נמוך מאוד - בין 0.6%-0.2%", ציין, "כי אנחנו שומרים על הזית, עוד כשהוא על העץ - שהוא יהיה בריא ואנחנו לא משתמשים ברעלים וזרחן אורגני".