חלק מהשבט. ענת קם בבית המשפט
חלק מהשבט. ענת קם בבית המשפטפלאש 90

כל סוציולוג מתחיל ידע לספר לכם, כי ישראל של ראשית שנות ה- 2000 היא בעצם קואליציה של שבטים. נכון, אלו אינם שבטים כמו השבטים הלוביים שחיים על חרבם ומגיעים אחת לשנה לשליט על מנת להצהיר על נאמנות, אולם החלוקה השבטית החליפה כבר מזמן את הנסיונות הכושלים ליצירת "כור ההיתוך" הישראלי. מדובר בשבטים ותתי שבטים, החופפים ולעיתים חותכים חלוקות סוציולוגיות אחרות, כגון חלוקות של דת, לאום, מין, גזע וכדו', ומארגנים את ההתנהלות הפוליטית, הכלכלית והחברתית של ישראל 2011.

מהי התנהלות שבטית? התנהלות שבטית היא כזו אשר מעמידה כערך עליון את כוחו ולכידותו של השבט, זאת אל מול כל מה שנתפס כאיום, ואפילו איום פוטנציאלי, על השבט. שבט הוא למעשה כעין אורגניזם חי, גוף המבקש להגן על כל איבר מאבריו, ואשר ההגנה על עצמו היא המטרה הראשונה שאליה מגוייסים כל משאביו. כתוצאה מכך, פגיעה באחד מבניו של השבט, גם פגיעה מוצדקת לכאורה, נתפסת על ידי בני השבט כאיום ממשי, איום על איבר אחד מאיבריו של אותו שבט.

הפסקה האחרונה אולי נדמית לכם כמין פטפטת פסאודו-אקדמית טרחנית, אולם מי שיבין אותה יקבל הסברים להרבה תופעות שאותן ניתן לראות בימים אלו במרחב הציבורי הישראלי. מי שפתח הבוקר (ראשון) את הרדיו, דקות מספר לפני השעה עשר, יתכן שנדהם לשמוע כיצד שדרים שרוממות "שלטון החוק" וה"אכיפה האפקטיבית" בלשונה, מביעים התנגדות אנסטנקטיבית לגזר דינה של ענת קם, ארבע שנות מאסר וחצי בפועל. שדרנים שתומכים באופן עקבי במיצוי הדין נגד נאשמים, לא הבינו כיצד לא התחשב בית המשפט בשתי שנות מעצר הבית שעברו על קם ותהו כיצד יתכן שפסק דין שכזה ניתן לילדת חמד שכזו שבסך הכל מעדה ב"רגע של חולשה".

עוד שאלה המטרידה רבים הבוקר היא כיצד קיבלה ההפגנה אמש בתל אביב יחס כל כך אוהד, זאת למרות מטח הרקטות הכבד והקטלני שניתך החל מצהרי השבת על תושבי אזור הדרום. נסו לחשוב על הפגנה חרדית נגד בית המשפט העליון שהיתה נערכת במועד שכזה, וכמה קיתונות של ביקורת היו ניתכים על ראש מארגניה. גם הדיווחים המשונים בשונותם על מספרי המפגינים מגבירים את התחושה המשונה בנוגע ליחס התקשורתי להפגנה, אשר ברור לכל כי היתה כישלון חרוץ של היוזמים והמנהיגים, חבורת דפני ליף, סתיו שפיר ושות'.

אולם דומני כי הכל תלוי בשבט. ישראל מחולקת לכמה שבטים, אולם בכלי התקשורת המרכזיים, לגווניהם השונים, שולט שבט אחד עיקרי אשר כונה לאחרונה בכמה מקומות "השבט הלבן". מדובר בקהילה החילונית אשכנזית המתגוררת בערי גוש דן. קהילה שמזוהה במרביתה (אם כי לא כולה) עם עמדות פוליטיות שמאליות, משתייכת למעמד הביניים וזוכה לייצוג יתר בשתי מערכות עיקריות, בתי המשפט והתקשורת. השבט הזה, כמו כל שבט אגב, יוצא באופן אוטומטי להגן על חבריו. כפי שניתן היה לראות אישי ציבור חרדים נזעקים באופן כמעט אוטומטי להגן על "האם המרעיבה", כך בדיוק יוצאים עיתונאים אשכנזים תל אביבים להגנתה של העיתונאית הצעירה שבגדה במדינה.