בית משפט
בית משפטצילום: פלאש 90

בית  המשפט דחה השבוע ניסיון השתלטות של שני אחים על ירושת אמם לאחר שגילו שזו הורישה לאח שלישי את כל הונה.

לפני מספר שנים הלכה לעולמה אישה, אם לשלושה בנים. המנוחה הותירה אחריה צוואה, במסגרתה הורישה את כל רכושה רק לאחד מבין שלושת בניה, פרופסור בעל שם, המחזיק במשרה בכירה מאוד במוסד אקדמי מוביל בישראל.

 שני הבנים שנושלו מהירושה המתינו שהבן השלישי ייצא לחו"ל, ובהעדרו הגישו, בהיחבא, ו"מאחורי גבו", בקשה לצו ירושה. זאת תוך שהם מסתירים מבית המשפט את העובדה שהאם הותירה אחריה צוואה.

 בית המשפט, שכאמור לא ידע על קיומה של הצוואה שהוסתרה על ידי שני האחים, נתן צו ירושה, לפיו יחולק רכושה הרב של המנוחה בחלקים שווים בין כל האחים. אלא שאז, שב הבן השלישי מחו"ל, גילה את מעשי אחיו, ושכר את שירותי עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און על מנת לבטל את צו הירושה שניתן ולקיים את צוואתה של המנוחה, לפיה כל הרכוש שייך לו.

בדיון משפטי ארוך עלה בידי עורכי הדין לשכנע את בית המשפט לבטל את צו הירושה, שניתן מאחורי גבו של הבן השלישי, תוך התעלמות מהצוואה שהותירה המנוחה אחריה. לאחר שהורה על ביטול צו הירושה שניתן על ידו קודם לכן נפנה בית המשפט לדון בשאלה האם יש ליתן תוקף לצוואתה של המנוחה. האחים שנושלו טענו שהאח השלישי הטעה את האם לחשוב כאילו רק הוא נושא בהוצאותיה. האח השלישי הצליח להוכיח באמצעות באי כוחו שהעובדות שונות.

עוד טענו האחים שנושלו, כאילו האח השלישי השפיע על אמו המנוחה השפעה בלתי הוגנת. גם טענה זו קועקעה בידי עורכי הדין בר-און וכהן שבמהלך הדיונים גרמו לאחים שנושלו להפליג בחקירותיהם הנגדיות בתיאורים עד כמה הם הם שעשו למען המנוחה, שהו עם המנוחה, טיפלו במנוחה ודאגו לבקרה מידי שבוע בשבוע. בכך הביאו עורכי הדין את האחים שנושלו להשמיט במו פיהם את הטענה, כאילו נתונה הייתה האם להשפעתו של הבן הנבחר, והוכח, שמעולם לא נתונה הייתה המנוחה להשפעה של בן אחד. עוד הוכח כי הבן הנבחר שהה רבות בחו"ל לצורכי עבודתו, וממילא אין לומר כאילו מנע מאמו קשר עם אחרים זולתו.

 ולבסוף טענו האחים המנושלים כי האח השלישי היה מעורב בעריכת הצוואה באופן שמחייב את ביטולה. גם כאן קיבל בית המשפט את הטענה לפיה לבן היורש לא הייתה כל מעורבות שהיא בעניין הכנת או עריכת הצוואה. בר-און וכהן שכנעו את בית המשפט כי העובדה שהאח השלישי שילם את שכר טרחתו של עורך הדין שהכין את צוואת האם המנוחה אין בה כדי לפסול את הצוואה. שכן, בסך הכל פעל כשליח של אמו להסדרת חובותיה הכספיים.

 בפסק הדין מתח בית המשפט ביקורת על שני האחים, לרבות בגין הסתרת קיומה של הצוואה, המדירה אותם מנכסי אימם, ופעולותיהם הפסולות בניסיון לקבל חלק מהירושה באמצעות הוצאת צו ירושה.