שוטר תנועה
שוטר תנועהפלאש 90

הממשלה צפויה להגיש בעוד כשבועיים בקשה להגדיל את גובה הקנסות על 12 עבירות תעבורה שהוגדרו חמורות. שיעור העלייה צפוי לנוע בין 50 לכ-150 אחוזים מהתשלום היום.

גורמים במשרד התחבורה שתומכים במהלך צוטטו בעיתון ישראל היום, "ההצעה להעלות את הקנסות מטרתה גם לחנך את הנהג ולגרום לו לקבל אחריות על אופן הנהיגה ולשמור על החוק בעיקר מתוך רצון לא לסכן חיים, אך גם כדי למנוע ביצוע עבירות. יש לזה משמעות הרתעתית. עד היום קיבל הנהג דו"ח שהוא בעיקרו ברירת קנס. אנו שוקלים שנוסף להכפלת התשלום יהיו העבירות החמורות מלוות גם בהזמנה לדין", הסבירו הגורמים.

בין השאר, נקבע אז כי בעבירות מסכנות חיים - ובייחוד בעבירות שבהן נפסל נהג לנהיגה בפסילה מינהלתית או שרכבו הושבת - תישקל בקשה לפסילת רישיונו עד תום ההליכים. עוד נקבע בהמלצות הוועדה כי תינתן עדיפות בבתי המשפט לטיפול ב"תיקים אדומים". תיקים אלה יגיעו להקראה מהירה ויקבלו עדיפות על פני כל ההליך, לעומת שאר עבירות התעבורה.

בנוסף, המליצה ועדת השרים לאשר שינויים משמעותיים בהליכי סדר הדין הפלילי ובעבירות קנס, שיאפשרו קיום הליך שיפוטי זריז ויעיל יותר. כמו כן, תיבחן אפשרות להפיכת חלק מעבירות התעבורה לעבירות מינהליות, דבר שיאפשר בעתיד להעביר את הדיון בהן לרשמים של בתי המשפט ולחסוך לשופטים ולנהגים זמן יקר.

קנס על אי ציות לרמזור אדום יהיה 1,500 שקל, לעומת 1,000 שקל כיום. בדברי ההסבר נכתב כי 40 אלף נהגים נתפסים מבצעים את העבירה מדי שנה, וכדי להגביר את ההרתעה נדרשת העלאת הקנס.

חסימת צומת תוביל לקנס של 750 שקל במקום 500 שקל, בנימוק שחסימה מקפחת את זכות השימוש בדרך של נהגים אחרים, וכי זו עבירה שנעשית ביודעין. רכב פרטי שייסע במסלול תחבורה ציבורית ייקנס ב-500 שקל, במקום ב-250 שקל. נסיעה במכונית או באופנוע על מדרכה תיקנס ב-750 שקל, במקום 500 שקל. עקיפת רכב שעצר לשם מתן זכות קדימה (למשל, להולכי רגל), תגרור קנס של 1,000 שקל, במקום 500 שקל כיום.

עבירות של אי כיבוד תמרור עצור יהפכו לעבירות של הזמנה לדין. כך גם נהיגה בטרקטורון על כביש, או נסיעה בטרקטורון במהירות של יותר מ-60 קמ"ש. הקנס שיוטל על רוכב הטרקטורון יעלה מ-100 שקל ל-500 שקל. אי חגירת תינוקות וילדים עד גיל 14 תגרור קנס של 500 שקל במקום 250 שקל.

כיום המדינה "מעשירה" את קופת האוצר מקנסות בגין עבירות תנועה ב-30 מיליארד שקלים בשנה. העלאת שיעורי הקנסות במאות אחוזים תעשור את קופת האוצר במיליארדי שקלים נוספים.