אף אחד לא יכול להיות ערב לאפשרות שחייל צה"ל נוסף לא ייחטף בעתיד, אבל המומחים הכי גדולים בישראל עובדים יום וליל בפיתוח טכנולוגיות חדשות שיימנעו חטיפות.

כיום, כמעט כל הסיורים שהצבא מבצע בגדר המערכת בדרום נעשים על ידי רובוטים חכמים לא מאוישים שנשלטים מרחוק על ידי צוות חיילים. הטכנולוגיה למערכת הרובוטית פותחה על ידי המכון למחקר ולפיתוח מערכות רובוטיות נבונות בחוג למדעי המחשב, המסלול האקדמי המכללה למנהל בראשון לציון. בשבוע שעבר ביקרה משלחת נשיאי אוניברסיטאות מצפון אמריקה במכללה לראות את הפיתוחים הכי חדשים בתחום הרובוטיקה – במגמה לייצר פתרונות למניעת חטיפות של חיילים ולעודד בטחונם בשטח.

בין היתר, המכון פיתח מערכת רובוטית ניידת ולא מאויישת שמסיירת ליד גדר המערכת מסביב לעזה. המערכת – שבשימוש כבר כמה שנים – מיוצרת בשיתוף אלביט והתעשיה האווירית, על בסיס אלגוריתמים מתקדמים שפותחו במכון הרובוטיקה במכללה. הרובוטים בעצם מחליפים את החיילים שלרוב אינם צריכים לפטרל את הגדר. הרובוטים יכולים לנוע בצורה מבוקרת (בשליטת חיילים במרכז בקרה באזור קרוב). המערכת יודעת בעצמה לעבור מכשולים בדרך ולעקוף אותם בצורה עצמאית.

כשהרובוטים מזהים משהו לא מוכר או לא צפוי, כגון מכשול בדרך כמו חיתוך בגדר, הם מיד מעבירים תמונות ומידע על האירוע למרכז הבקרה. שם הצוות יכול להחליט על תגובה – לדוגמה, שיגור מטוס קל או מזל"ט לנטרל את האיום או לתקן את הבעיה.



"הרובוטים לא יוצאים לבד אלא בצוות", אומר ראש המחלקה ד"ר יהודה אלמליח, "כך השטח מכוסה כל הזמן. בזמן שרובוט מסוים מטפל בבעיה, רובוטים אחרים יודעים לקחת על עצמם את המטלות ה'רגילות' ומונעים אפשרות שהמחבלים יבצעו הסחה בכוונה כדי לעבור את הגדר או לארגן תקיפה או חטיפה".

המערכת הינה הראשונה בעולם שמסיירת על הקרקע - עד היום ידענו על כלים כאלה הפועלים באוויר או בים.

במסגרת הביקור, נחשפו הנשיאים לטכנולוגיה החדשנית המפותחת ע"י המכון וקבלו מידע מפורט אודות הפן האישי, הרקע והמוטיבציה להקמתו. ד"ר יהודה אלמליח, ראש החוג למדעי המחשב ומומחה לרובוטיקה ובינה מלאכותית, סקר בהרצאתו בפני הנשיאים את הפיתוחים האחרונים של המכון עבור רובוטים לצרכים צבאיים. התוכנות המפותחות על ידי המכון יאפשרו לרובוטים לנטרל פצצות, לחדור למבנים, לסרוק אותם ולסייר לאורך הגבולות באופן אוטונומי במקום חיילים, ובכך להציל חיי חיילים רבים ולמנוע חטיפות עתידיות.



בנוסף, האזינו האורחים להרצאתו של אל"מ במיל' ליאור לוטן, מידידי מכון הרובוטיקה, בנושא איומי הטרור והתמודדות מדינת ישראל עם השלכותיו. לוטן, לשעבר מפקד יחידת עילית בצה"ל, מומחה עולמי בתחום ההתמודדויות עם טרור ומצבי לחץ, בעל עיטור צל"ש הרמטכ"ל. היה שותף לנסיון החילוץ של נחשון וקסמן ז"ל והיה מפקד מבצע החזרת גופות חטופי הר דב, ולאחרונה מילא גם תפקיד מטעם הרמטכ"ל בעסקת שליט.

מכון הרובוטיקה נוסד בשנת 2008 ביוזמתו של פרופ' שמואל איציקוביץ, אשר כיהן אז כראש החוג, ובנו היה אמור להיות מפקד הסיור בעת החטיפה במקומו של בני אברהם ז"ל. המכון הוקם בסיוע משפחות החטופים ועיריית ראשון לציון מתוך מטרה מוצהרת לפתח את היישומים הטכנולוגים עבור הרובוטים המשמשים את צה"ל ובפרט לסייע באמצעים טכנולוגיים במניעת נסיבות בהן נחטפו הבנים. מתוך כך מכון המחקר מקיים שיתוף פעולה הדוק עם חיל ההנדסה של צה"ל ועם תעשיות הרובוטיקה הביטחוניות בארץ.