הרובוט שיעשה פטרולים סביב אפרתיוני קמפינסקי


ה"אמסטף", כלי רכב בלתי מאויש (כרב"מ) של חברת "תעשיות רכב רובוטי לישראל", יחל לפעול בקרוב ביישוב אפרת. בשלב ראשון, הרכב יבצע פעולות סיור כאשר הוא יתופעל ע"י אנשי ביטחון שיפקחו על הנעשה מהחמ"ל.


המגזין "ישראל דיפנס" מדווח כי בשנה האחרונה פיתחו פלטפורמה לשימושים צבאיים של ה"אמסטף", שבו מותקנת גם עמדת נשק "מיני סמסון" של רפאל. הרכב מוצג בימים אלה בתערוכת ISDEF שמתקיימת בגני התערוכה.
 
רכב ה"אמסטף" מונע בחשמל וניתן לשליטה מרחוק עד לטווחים של כעשרה קילומטרים, הוא פותח על ידי החברה בשיתוף עם "תעשיות רכב נצרת" המתמחים בייצור רכבי שטח. הפלטפורמה של ה"אמסטף" מסוגלת לשאת מצלמות, אמצעי זיהוי, סנסורים, מערכות נשק ועוד ומיועדת לשימושי אבטחה וכאמור גם לשימוש מבצעי של כוחות צבא. "שינינו את הפלטפורמה מאמסטף סקיוריטי לאמסטף מבצעי לשימושים צבאיים, זו ורסיה שעליה עבדנו בשנה האחרונה" מספר מייסד ומנכ"ל החברה עמוס גורן, ששימש בעברו כאש מערך האבטחה של שר הביטחון כן כקצין במוסד ובשב"כ שם התעסק באבטחת אישים ומתקנים.
 
ב"ישראל דיפנס" דווח כי לגורן שותפים מקנדה ומקוריאה הדרומית, והחברה אף עובדת בשיתוף עם חברת תוכנה קנדית בשם PRS, המתמחה ברובוטיקה לתחום האבטחה. "המרכב מסוגל לשאת משקל של קרוב לטון ומונע על ידי מנועים חשמליים שמספקים כושר תנועה שקט. זמן ההפעלה נע בין ארבע לשש שעות וקיים גם גיבוי טעינה מובנה עם גנרטור שמאפשר נסיעה של עוד 12 שעות, סך הכל כ-18 שעות. לפלטפורמה ישנם מספר חיישנים בסיסים המאפשרים זיהוי וגילוי מכשולים ומתן פתרונות של עקיפה והתגברות עליהם בהתאם לאיפיון הלקוח ולתוכנה תומכת. הרכב יכול להיות מופעל אוטונומית כרכב בודד וכן כחלק מלהקה שפועלת אוטונומית או בשליטה מרחוק.
 
"כיום כשנלחמים בחוליות טרור בלחימה א-סימטרית אנחנו צריכים לשלוח צוותים קטנים לתוך שטח האויב והם צריכים לשהות שם שעות רבות ולעיתים מספר ימים, לבצע מארבים, להוות מודיעין קידמי, לכוון נשק ארוך טווח ועוד. בנינו את הרכב לפי מטווה מבצעי והתפיסה היא של רכב מסייע, יותר כוח, יותר כושר נשיאה לחיל החי"ר. הרכב מלווה את החוליה ומספק לה ציוד לוגיסטי מאוכל ועד אמצעי לחימה. ניתן להציב עליו אמצעים כגון תותח 20 מ"מ, מקלע כבד, יורה נ"ט גדול ועוד, וזו גם פלטפורמה שניתן לשלוח קדימה כאש רתק.
 
"מכיוון שהוא חשמלי ושקט אפשר להשתמש בו במארבים וניתן להסוות אותו בקלות. הוא יכול לנוע בכל מיני תוואי שטח ויכול לשמש גם יחידות מיוחדות מסוגים שונים". לדברי גורן ישנם כבר מספר לקוחות שהביעו עניין ברכב המבצעי. הוא מציין כי השותפות עם רפאל היא שותפות אסטרטגית המאפשרת גם את השימוש במערכות לחימה מתקדמות וגם להגיע לשווקים נוספים.
 
כפי שפורסם בגיליון 5 של "ישראל דיפנס", רשות שדות התעופה בוחנת את האפשרות לשלב את ה"אמסטף" כחלק מאמצעי האבטחה שלהם, במסגרת מכרז שיפורסם בשנת 2012. כחלק מאבטחת מתקנים וגבולות ה"אמסטף" יכול להתחבר למערכות חיצוניות כמו גדר חכמה, חדרי בקרה, אמצעי תצפית ייעודיים או כל סנסור אחר המתריע על חדירה או סכנה.
 
ביוני האחרון "תעשיית רכב רובוטי" הציגה את ה"אמסטף" במסגרת תרגיל בנמל התעופה בן גוריון בפני כנס מנהלי שדות תעופה בצפון אמריקה. בנוסף היא גם הציעה למשרד הביטחון להפעיל כ-50 כלים בלתי מאוישים במשימות אבטחה לאורך גבול ישראל-מצרים, וההצעה נבחנת בימים אלה. במקביל תיבחן שלובה באבטחת יישובים ישראליים ביהודה ושומרון.
 
גם במקרה של הפלטפורמה לצרכי אבטחה החברה נמצאת במגעים עם גורמים באירופה ובמזרח אירופה וכן במקומות אחרים ברחבי העולם בתחום אבטחת שדות תעופה, חוות סולאריות ועוד מתקנים רגישים. לאחרונה התחילו בצבא קוריאה הדרומית בשימוש ניסיוני ברכבי ה"אמסטף" בשטח המפורז (DMZ) בינם לבין קוריאה הצפונית. בנוסף לניסוי של הצבא הדרום קוריאני ה"אמסטף" משתתף בניסוי של במשמר הגבול הקנדי.