הפצצה או הפצצה תודעתית?
הפצצה או הפצצה תודעתית?פלאש 90

כולם מדברים על ההפצצה הישראלית או המערבים באיראן, אבל מה חושבים על כך האיראנים עצמם? מסתבר שהדיון הציבורי הנרחב באפשרות לתקיפה צבאית באיראן עורר עניין רב גם בקרב בכירים איראנים ובתקשורת המקומית, כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור. מהדיווח עולה כי במקביל לאיומים, שהשמיעו בכירים כנגד ישראל, ניתחו אמצעי התקשורת את הגורמים לעיסוק התקשורתי הנרחב באפשרות למתקפה צבאית נגד איראן.

חבר ועדת המג'לס (הפרלמנט האיראני) לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, חסין אבראהימי, הזהיר בראשית השבוע שעבר כי איראן תגיב בחריפות למתקפה ישראלית וכי הישראלים ירגישו את זעמם של האיראנים בתל-אביב בטרם יוכלו לפעול נגד איראן. קודם לכן הזהירו גם הרמטכ"ל האיראני, חסן פירוזאבאדי, ושר החוץ, עלי-אכבר צאלחי, את ישראל מפני תקיפה אפשרית באיראן. בראיון לעיתון התורכי Hurriyet אמר צאלחי, כי איראן מוכנה למלחמה עם ישראל ולא תהסס להגיב על כל ניסיון להתקיפה.

לעומת זאת, כך מוסיף המרכז ומדווח, רוב אמצעי התקשורת השמרנים באיראן העריכו בימים האחרונים כי איומיה של ישראל לפעול נגד איראן מהווים חלק ממערכה פסיכולוגית-תקשורתית, שנועדה להגביר את הלחץ הבינלאומי על איראן ולהחריף את הסנקציות נגדה, ואינם משקפים בהכרח כוונה התקפית ישראלית ממשית. אתרי חדשות איראנים ציטטו בהרחבה עיתונאים ופרשנים ישראלים, שהזהירו מפני השלכותיה של תקיפה צבאית באיראן, וכן דיווחו על חילוקי הדעות הפנימיים בקרב פוליטיקאים ובכירים ביטחוניים בישראל בנוגע לתקיפה אפשרית.

האתר 'עצר-י איראן' טען שהמתקפה התקשורתית נגד איראן משרתת את האינטרסים של כלל מדינות המערב. ישראל מנצלת את האווירה התקשורתית נגד איראן כדי להגביר את הלחץ על מדינות המערב לטפל בסוגיית הגרעין האיראני באופן הרצוי מבחינתה, ארצות-הברית מנצלת את הדיון התקשורתי בתקיפה ישראלית אפשרית על מנת לשכנע את יתר מדינות המערב להחריף את הסנקציות נגד איראן ואילו רוסיה וסין מנצלות את המצב כדי לנסות ולשכנע את שלטונות איראן בחומרת המצב.

היומון כיהאן הביע זלזול ביכולתן של ארצות הברית וישראל לפעול נגד איראן וטען, כי השנים הרבות בהן פעל המערב נגד איראן חיסנו אותה מפני איומים חדשים. היומון קדס גרס, כי שלטונות ישראל מודעים היטב ליכולותיה הצבאיות של איראן והזהיר, כי בתגובה לטיל הישראלי הראשון שישוגר לעבר איראן ישוגרו לעבר תל-אביב וחיפה אלפי טילים, שיהפכו שני מיליון אזרחים ישראלים לפליטים ואת ישראל למוזיאון.

היומון הרפורמיסטי שרק, לעומת זאת, הזהיר מפני זלזול בכוונותיהן ההתקפיות של ארצות-הברית וישראל. במאמר פרשנות, שנכתב על-ידי הדיפלומט הבכיר, צאדק ח'ראזי, נטען, כי על איראן לנקוט ביוזמה מדינית על מנת שלא לחזק עוד יותר את מחרחרי המלחמה במערב המעוניינים בעימות צבאי עם איראן בכל מחיר. על איראן לנקוט בשורת צעדים לנוכח הלחצים המופעלים עליה, ובהם: חידוש המשא ומתן הגרעיני עם המערב על בסיס ההצעה הרוסית, הפגת מתחים מול שכנותיה, ובראשן ערב הסעודית, נרמול היחסים עם תורכיה ופניה לבריטניה על מנת להבהיר את כוונותיה, לאחר שגם היא העלתה לאחרונה אפשרות לפעולה צבאית נגד איראן.