מסלול הכסף
מסלול הכסףפלאש 90

ועדת הכספים דנה היום (שני) בתקנות המסדירות את העיסוק בייעוץ וניהול תיקי השקעות. התקנות יובאו לאישור הוועדה בשבועות הקרובים. התקנות החדשות מהוות רפורמה של ממש ותחייבנה מנהלי תיקים לחשוף בפני לקוחותיהן ובפני הציבור, מה גובה דמי הניהול שהן גובות וכן את אופן ניהול ההשקעות. בנוסף, התקנות מחייבות את החברות בשוק ההון לדווח מיידית לרשות לניירות ערך על כל חשד לפלילים כנגד מי מעובדיהן. זו מצידה, תפרסם את הפרטים באתר האינטרנט שלה.

התקנות החדשות מחייבות את מנהלי התיקים לפעול בשקיפות מלאה תוך העברת דיווח רבעוני ושנתי ללקוחות, שבשלב מאוחר יותר יהיו חשופים לכלל הציבור.

מטרת התקנות לאפשר לציבור המשקיעים לכלכל טוב יותר את צעדיהם, לבחור בין חברות השקעות ולהעביר את כספיהם בין החברות השונות. כמו-כן, החברות יחויבו לכתוב את הדו"חות עפ"י פורמט קבוע וזאת על-מנת ליצור אחידות בדיווחי החברות השונות ועל-מנת לוודא שהדו"חות יכללו את כל המידע הדרוש ללקוחות בכדי להעריך את ביצועי מנהלי התיקים, לדעת מה מצב התיקים ולקבל מידע על עלויות הניהול באופן ברור. הדבר יסייע ללקוחות גם לשלוף מידע מהעבר בנוגע לניהול התיקים לצורך קיום מעקב וקבלת החלטות מושכלת יותר באשר לעתיד השקעותיהם.

מנהלת מחלקת חקיקה ברשות לניירות ערך, דניאל רימון, הסבירה את העיקרון המנחה של התקנות, "יצירת איזון בין המידע החיוני ללקוח, לציבור ולרשות לניירות ערך, ובין הרצון להימנע מחשיפת מידע עסקי ומהכבדה על בעלי הרישיונות לייעוץ השקעות. התקנות החדשות יאפשרו לציבור לקבל מידע מקיף אודות כלל הפעילות של מנהלי התיקים באופן כללי לרבות היקף פעילות, שיטת ניהול התיקים, תשלומי הלקוחות, הכנסות החברות מניהול תיקים, תביעות והרשעות כנגד בעלי או עובדי החברות וכן גילויים באשר לניגודי עניינים באופן ניהול ההשקעות". רימון הוסיפה ש"התקנות החדשות יגבירו את התחרות בשוק ההון עקב היכולת האמיתית של הציבור לשלוט בנתונים ולהשוות את הישגי החברות השונות".

ראש חטיבת עובדי הבנקים וחברות הביטוח בהסתדרות, ציון שמע, הביע התנגדות לחלק מסעיפי התקנות הנוגעות לדיווחי חברות בשוק ההון בנוגע לחשדות ביחס לעובדיהן, "יש שורה של נושאים שאנחנו לא יכולים לחיות איתם. הרשות יכולה לפרסם באינטרנט או בעיתונות שם של עובד שיש לגביו חשד בלבד לרישום כוזב או להתנהלות לא כשרה ואיננה חויבת להמתין עד להכרעה בעניינו".

יו"ר איגוד מנהלי ההשקעות באיגוד לשכות המסחר, עופר אקסלרוד, הביע התנגדות לפרסום דו"ח שנתי לציבור הרחב ואמר ש"החברות צריכות לעמוד מול הלקוח בלבד. החוזה שלנו עם הלקוח ולא עם כלל הציבור, שיכול להפיק מידע רב מהמערכות הקיימות כיום".

עו"ד רן ונגרקו מאיגוד הבנקים, הביע הסתייגות מהטלת החובה על החברות בשוק "לבוא ולדווח לגוף שלטוני עם יכולת להטיל סנקציות ולמעשה להלשין על עובדים".