בוררות לפני שביתות. אלדד
בוררות לפני שביתות. אלדדפלאש 90

"המשבר התמשך בשרותי הרפואה, חרף הסכמים שהושגו  - מחדד את הצורך בבוררות חובה", אומר חבר הכנסת פרופ' אריה אלדד ומוסיף: "על מנת למנוע משברים כאלו בעתיד אני מבקש בחוק שהגשתי לחייב פניה לבוררות בכל מקרה של סכסוך עבודה במגזר הציבורי, ולא להתיר זאת לרצונם הוולונטרי של הצדדים השונים כפי שקיים היום".

אלדד מסביר את הצעת החוק שלו ומציין ש"הבעיה  צצה  במלא  חריפותה,  כאשר השביתה מתקיימת בשירות ציבורי, משום שכלל הציבור  נפגע  מהשלכותיה, כמו למשל, באי מתן שירותי בריאות, באי-הספקת מים, באי-פינוי אשפה, בניתוק החשמל. שירותים אלה הם מונופוליסטיים והכרחיים, באופן זה שהציבור כולו הופך שבוי בידיהם של העובדים באותו שירות. מצב זה יוצר תוצאה קשה בכך שאותם  עובדים  מסוגלים, בלחץ  השביתה, להשיג תנאי העסקה טובים בהרבה יותר מיתר המועסקים במשק".

חבר הכנסת אלדד מוסיף ומזכיר כי החוק כבר קבע מגבלות על זכות השביתה של העובדים בשירותים ציבוריים, "אולם הניסיון מלמד שלא היה בהם די כדי למנוע שביתות פוגעניות ואף פרועות".

לדבריו "החוק המוצע מבקש להוסיף ארבעה הסדרים, שיש בהם כדי להבטיח שהשביתה תבוא לידי ביטוי, רק במקומות בהם המחלוקת היא אמיתית וכאמצעי אחרון בלבד. ראשית, הטלת החובה על מתן הודעה מוקדמת בת שלושה חודשים על סכסוך העבודה בשירות ציבורי. כיום המחלוקות ידועות וצפויות מראש. יש לתת לצדדים זמן ארוך יותר כדי להידבר ביניהם ולמצוא פתרונות לא הרסניים למחלוקות. שנית, הטלת  החובה  המוחלטת  להעביר  העניין  לבוררות. ההסדר  על בוררות וולונטרית  הקיים  כיום,  מדגים את ההבדל בין עובדי השירותים הציבוריים לבין יתר  המועסקים, שכן  תמיד נותר בידיהם הנשק הכואב של השבתת הפעילות ופגיעה בציבור  שלם. בחיוב  הצדדים להתדיין  בפני צד שלישי, אין משום פגיעה יתירה בחירות השביתה. שלישית,  הגנה  על  הליך  הבוררות  בכך, שכל עוד הוא מתקיים, לא ניתן לפתוח בשביתה, ושביתה כזו תהיה בלתי מוגנת".

לבסוף מוצע ע"י אלדד לקבוע כעבירה את הארגון של השביתה בלתי מוגנת או ההשתתפות בה. "יש לזכור כי השירותים הציבוריים אחראים על רווחתם ושלומם של כלל הציבור. מי שמפריע לפעולתם הסדירה מבחוץ, עובר עבירה. יש להחיל הסדר מקביל גם על מי שמפריע לפעולתם הסדירה מבפנים, שלא כדין".