מאז קום המדינה - ישראל מתמודדת עם בעיות חמורות באספקת מים. המדינה נאלצה תמיד למצוא דרכים לחסוך במים – ובעצם "לסחוט" מכל טיפת מים את התועלת הכי גדולה שאפשר.

במשך השנים פותחה בישראל שורה של טכנולוגיות מתקדמות שהביאה אותנו לפסגת הפיתוח העולמי כמעט בכל התחומים הקשורים לתפוקת מים – כולל התחומים המתקדמים ביותר, כגון התפלת מי ים ושיחזור מים משפכים לשימוש חוזר בתעשיה וחקלאות.

מגוון הפיתוחים הישראליים בתחומי טכנולוגיות המים הוצגו השבוע בתערוכת ווטק (WaTec) שהתקיימה בתל אביב. נציגים ומשלחות מעשרות מדינות – כולל מדינות שלא מקיימות יחסים דיפלומטים עם ישראל – הגיעו לגני התערוכה כדי להתרשם מ"נס המים" הישראלי – ואולי ללמוד מהיידע שעשוי לסייע להם לפתור את הבעיות החמורות - איתן הם מתמודדים.

רשימת ההמצאות הישראליות בטכנולוגית המים אכן מרשימה. שיטת השקיית הצמחים בטפטוף נולדה בישראל (חברת נטפים היא המובילה בשוק העולמי בתחום זה). תחום אחר שישראל מובילה בו הוא בשסתומים, שמבטיחים שאף טיפה לא תלך לאיבוד עקב דליפות (חברת ברמד היא מין הגדולים בתחום). יש חברות, כמו נירוסופט, שמתמחות בשחזור מים משפכים לשימוש בתעשיה וחקלאות. וחברה בשם עמיעד התקינה מערכות סינון מים במדינות רבות.

חברות אלו הן מהמובילות בייצור טכנולוגית המים בארץ, ואפילו מהגדולות בעולם בתחומן. אבל יש גם חברות סטארט-אפ רבות בכל תחומי המים – כולל חברת TGE טכנולוגיות, שמוציאה רפש משפכים ומשתמשת בחומר לייצר אנרגיה; חברת הידרוספין, שמצאה דרך לייצר אנרגיה ממים שזורמים בתוך צינור; וחברת קולטק, שבונה מערכת חימום/קירור מיידי זעירה.

המבקרים בווטק מאוד התרשמו מהפיתוחים. המבקרים, כאמור, הגיעו מכל רחבי תבל, כולל מאסיה, אפריקה, צפון ודרום אמריקה, ואירופה. מסתבר שיש בעיות של מים בכל העולם – כולל מקומות שבהם נראה שיש המון מים. מבקר מוויאטנם (Vietnam), מדינה שידועה כאחת המדינות ה"רטובות" ביותר, עם הרבה נהרות ואגמים. "יש בזבוז רב של מים, אבל הבעיה העיקרית שלנו היא איכות ותברואת המים", הוא מספר.

הקבוצה שלו סיירה בכמה מפעלים ומתקנים, ומאוד התרשמה. "אתם עושים דברים מדהימים בתחום המים", הוא אומר לערוץ 7. "לו היתה לנו עשירית מהטכנולוגיה שלכם היינו פותרים את כל בעיות המים שלנו".

מבקר מסין הגיב בצורה דומה. "למרות שהיום יש לסין תדמית של מדינה העווסקת בפיתוח, יש בה חלקים גדולים שעדיין מפגרים בתחום המים. בהרבה מקומות אין מים זורמים ואין מערכת ביוב סדירה. יש הרבה מה לעשות ואנחנו מאמינים שישראל יכולה לעזור לנו לפתור את הבעיות האלו".

סין אכן כל כך מאמינה בטכנולוגיה הישראלית שהיא מקימה פארק תעשייה שמיועד רק לחברות בתחום המים. אכן, היו מבקרים גם ממקומות אפילו יותר "מוזרות" – מהודו ומאינדונזיה, פקיסטן ואפילו דובאי.

כשמדובר במים, מסתבר, הפוליטיקה נדחית הצידה – ובתערוכת ווטק, ישראל פותחת את דלתותיה לכל מי שמחפש עזרה בטיפול בבעיות המים שלו.