הטקס לפתיחת עבודות כביש ערד-ים-המלח
הטקס לפתיחת עבודות כביש ערד-ים-המלחבאדיבות החברה הלאומית לדרכים בישראל

יצא לדרך הפרויקט לשדרוג כביש 31 – הדרך בין מרכז הארץ לערד, יישובי הפזורה הבדואית וים המלח.

ארוע חגיגי לציון תחילת העבודות, התקיים היום בצהריים בתוואי הדרך סמוך לערד, בהשתתפות סגן ראש הממשלה ושר החוץ אביגדור ליברמן, שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, ראשי החברה הלאומית לדרכים, ראשי ערים וראשי רשויות מאזור הנגב. כ-900 מיליון שקל יושקעו בהרחבת ושיפור הבטיחות ואיכות הנסיעה בכביש החדש, העתיד להפתח לתנועה בעוד כשלוש שנים.

העבודות בפרויקט כביש 31 – שוקת ערד – כוללות הרחבת הכביש לדו מסלולי – דו נתיבי באמצעות הוספת נתיב בכל כיוון, הסדרת חיבורים לא חוקיים לכביש, יצירת הפרדות מפלסיות, הקמת מפרדה קשיחה בין המסלולים, הרחבת שוליים, הוספת תאורה בצמתים ובמחלפים וטיפול נופי. כמו כן, יוקמו 13 חיבורים חדשים וכ-40 מעברים מתחת לכביש, בהם מעבר גמלים ראשון מסוגו בישראל בגובה 2.70 מטרים.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים שי ברס, ציין כי תכנון הכביש היה כרוך באתגרים הנדסיים לא פשוטים. "כביש 31 חוצה בדרכו כארבעים וואדיות וערוצי נחלים", אמר ברס, "התכנון התחשב במגוון של צרכים. הן עבור הנהגים והן עבור בעלי החיים וזרימת הנחלים. הדרך חוצה את מסלול הנדידה שבין הנגב הצפוני להר חברון. בתיאום עם ועדי בעלי העדרים הבדואים, נבחר המיקום למעבר מתחת לכביש. מעבר ייחודי שכזה, בגובה 2.70 מטרים יאפשר נדידת גמלים מתחת לכביש וברוחב של 5 מטרים, עבור עדר כבשים שיחצו את צדי הדרך".

סגן רה"מ ושר החוץ אביגדור ליברמן, אמר בטקס כי, "חיזוק הקשר בין הנגב למרכז הארץ הוא משימה בעלת חשיבות לאומית ממעלה ראשונה. הדבר חשוב לתושבי הנגב והמרכז כאחד. בימים בהם מרבים לדבר על צדק חברתי, פעילות מן הסוג הזה, שהממשלה הנוכחית מבצעת בהרחבה מאז תחילת כהונתה בכל חלקי הארץ, היא פעולה אמיתית לחיזוק אוכלוסיות שלמות באמצעות תשתיות המשפרות את הקשר הכלכלי והחברתי בין הפריפריה למרכז".

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ ציין כי משרדו מקדם תוכנית ליצירת רשת ארצית של כבישים ומסילות ברזל, מנהריה שבצפון ועד משאבי שדה ואילת שבדרום. התוכנית כוללת בין השאר את המשך סלילת כביש 6 צפונה מיקנעם דרך מחלף סומך לכברי, והארכת כביש 6 דרומה מלהבים-שוקת ועד צומת הנגב. "פיתוח כבישים בטוחים ונעימים לנסיעה, הוא תנאי הכרחי לחיזוק הקשר בין הנגב והגליל לבין מרכז הארץ. אני מאמין כי כל פרויקט נוסף המקצר מרחקים, משפר את הסיכוי של כל אזרח לקבל שוויון הזדמנויות ומסייע בהפיכתנו מעם אחד למדינה אחת", אמר כ"ץ.

"הפרויקט לו חיכינו שנים רבות מעניק תנופה גדולה לערד – להתיישבות בה, לתיירות מהארץ ומהעולם, לתעשייה ולתעסוקה", אמרה ראש עיריית ערד טלי פלוסקוב, "ערד הופכת בשנים האחרונות מפריפריה למרכז. אנו נמצאים בעידן חדש של תקווה גדולה לנגב המזרחי. על כך תודתי לשרים ישראל כץ ואביגדור ליברמן שנרתמו למאמצים. זוהי גם הזדמנות להודות לחברה הלאומית לדרכים, על התרומה לסלילת שביל האופניים, אותו נאריך בעתיד".

"הפרויקט נועד בראש ובראשונה לתושבי האזור, אולם הוא משתלב בחזון החברה הלאומית לדרכים, בזכות תרומתו לשדרוג איכות הנסיעה ברמה הארצית", אמר יו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן, "כביש 31 שהיה חד-מסלולי בכל כיוון, יורחב לכביש דו-מסלולי ודו-נתיבי, עם מפרדה קשיחה לארכו. הפרויקט נועד להרחיב ולשדרג את הדרך המובילה בין המרכז לאזור ערד, לישובים הבדואים ולים המלח. בתום הפרויקט יזכו הנהגים בחוויית נסיעה מהירה ובטוחה לאין ערוך, על פי הסטנדרטים המתקדמים ביותר בעולם".