הרפש אולי נראה כמו בוץ, אבל כל דמיון בין שני החומרים לא קיים. הרפש הינו חומר רעיל שדורש טיפול – שעלול להיות מאוד יקר. אבל יש פתרון - חברה סטארט-אפ ישראלית בשם GRPL ,Ecoarrow יודעת לקחת רפש ולהמיר אותו ל... חשמל!

החברה יצרה טכנולוגיה "ירוקה" הממירה מטרד סביבתי לאנרגיה שימושית. הטכנולוגיה היא גם ירוקה בתפעול ומשתמשת באנרגיה סולרית ידידותית לסביבה כדי לייצר את הכח להפעיל את המערכת.



עובדה זאת מבדילה בין GRPL להרבה חברות וטכנולוגיות שהן לכאורה "ירוקות" – אבל משתמשות באנרגיה לא כל כך ידידותית לסביבה כדי לספק את הכח הדרוש להפעלת המערכת. כמו, לדוגמה, הרכב החשמלי שמסתמך על סוללות שמיוצרות במפעלים עטורי זיהום...

מערכת שיחזור הרפש של GRPL – שאמורה להיות מוצבת ליד מפעלי שפכים – מבוססת על שימוש באנרגיה סולרית להפעלת כור ביומסה, biomass reactor, שמיועד לייצור חשמל. מערכת של "מראות מעקב", tracking mirrors, מפנה את קרינת השמש לכור, שממיר את הרפש ונכנס לגז שמתניע את הטורבינות לייצור חשמל.

הגז מיוצר בכור כך שמנהלי מפעל השפכים אינם צריכים למצוא דרך להתפטר מהרפש. בדרך כלל הרפש מועבר למזבלות, דבר שעולה הרבה כסף  עקב מחסור בשטחים לריקון זבל. עם המערכת של GRPL מנהל מפעל השפכים לא רק יכול לחסוך כסף בזה שהוא לא מעביר רפש למזבלה – אלא הוא יכול אפילו להרוויח כסף ממכירת החשמל לחברה המקומית.

אבל יש עוד יתרון - רפש הוא מאוד רעיל, ולפעמים הוא מתאכסן באגמי שימוש סגורים שדורשים ניקיון, אחרת הרשויות עלולות לסגור את האתר. הרעילות של החומר מונעת גישה קלה לרפש. כמענה לתרחיש כזה GRPL יצרה רובוט מיוחד שעמיד בכל תנאים, ויכול להיכנס לתוך "ביצה" של רפש רעיל ולשאוב אותו לתוך מערכת ייצור החשמל - אומר בועז צדיק, מנכ"ל החברה.

הטכנולוגיות של GRPL נמצאות בשימוש בכל רחבי הארץ, כולל חברת החשמל, תע"ש, מקורות, עיריית חיפה, פרוטרום, ועוד. לאנשי החברה יש גם ניסיון בתחום המים – והם רואים פוטנציאל גדול בשוק העולמי. "הרפש נמצא בכל העולם", אומר צדיק, "ואנחנו רוצים לקחת אותו ולהפוך אותו לחשמל".