שישאר בכלא כל החיים. ביידן
שישאר בכלא כל החיים. ביידןפלאש 90

אחרי 26 שנה, לראשונה הממשל האמריקאי מקיים פגישה רשמית בסוגית שחרור פולארד. במטה למען שחרורו של פולארד מעריכים כי העובדה שהפגישה התקיימה דווקא ביום השנה למאסרו של פולארד איננה מקרית. בלשכת ביידן נמסר כי הפגישה הייתה פרודוקטיבית. כעת העיניים נשואות אל הנשיא אובמה הכבר החל להעניק את "חנינות החגים" וצפוי להמשיך בכך עד תחילת השנה האזרחית. 

המנהיגים שהשתתפו בפגישה העלו בפני ביידן את העובדה שפולארד הינו האדם היחיד בהסטוריה של ארה"ב שריצה 26 שנה על ריגול עבור מדינה ידידותית. הם הציגו בפני את הנתונים המוסמכים לפיהם מבין עשרות מקרים של ריגול עבור מדינה ידידותית לארה"ב אין אפילו אחד שמשך הזמן שריצה מתקרב לזה של פולארד וכי העונש הממוצע הוא 2-4 שנים בלבד. בנוסף, הם התייחסו גם למקרים רבים של ריגול עבור אויב בהם נגזר עונש קטן בהרבה, כך לדוגמא במקרה של חאסן אבו ג'יהאד שריגל למען אל-קאעידה, העביר מידע שנועד לאפשר פגיעה בחיי חיילים אמריקנים ונידון ל-10 שנות מאסר בלבד.

כזכור, בשנה האחרונה התקבלו בבית הלבן פניותיהם של עשרות אנשי ממשל, בטחון ומשפט מהשורה הראשונה וביניהם מזכירי המדינה קיסינג'ר ושולץ, ראש ה-CIA וולסי, התובע הכללי מייקל מוקאסי, סגן שר ההגנה לורנס קורב וכן עשרות אנשי קונגרס וסנאטורים בעבר ובהווה.

הדרישה ההולכת וגוברת לשחרורו של פולארד שאבה עוצמה רבה מן העובדה שחלק לא מבוטל מהבכירים הרבים שפנו לאובמה הינם כאלה שהיו מעורבים באופן אישי בטיפול בתיק ונחשפו לכל החומר המסווג הנוגע לפרשה.

נקודה נוספת שעלתה בפגישה היא עדותם של סגן שר ההגנה לשעבר, לורנס קורב, ושל גורמים רבים נוספים לפיה ההחמרה בעונשו של פולארד נבעה ממידע מוטעה לפיו מידע שהעביר פולארד דלף מישראל לבריה"מ וגרם לנזקים חמורים ביותר. ע"פ בדיקה שערך ראש ה-CIA וולסי (שבעבר התנגד לשחרורו של פולארד וכיום תומך בגלוי בשחרורו) שום חלק מהמידע שהעביר פולארד לא דלף למדינה אחרת מלבד ישראל. בדיקתו של וולסי נערכה לאחר שבמהלך השנים נתפסו בארה"ב הסוכנים אלדריך איימס ורוברט הנסן והתברר כי הם היו אלה שהעבירו את המידע המזיק לבריה"מ וגרמו לאובדן חייהם של סוכנים אמריקנים רבים.

המנהיגים היהודים התייחסו גם למצבו הבריאותי הקשה של פולארד. כזכור במהלך השנה האחרונה אושפז פולארד מספר פעמים ובחלק מהמקרים אף נזקק לניתוחי חירום במצב שהוגדר ע"י הרופאים כ"סכנת חיים מיידית". אמש התפרסמו דבריה של אשתו, אסתר בשיחת ועידה עם פעילים מישראל ומארה"ב. אסתר אמרה לפעילים "יהונתן נגמר לי מול העיניים.. שנינו יודעים שהאשפוז והניתוח הבא הם רק עניין של זמן ואיש אינו יכול להבטיח שגם הפעם הוא ייצא מזה בחיים, אני חוששת שהוא לא ישרוד שנה נוספת..".

עוד אמרו המנהיגים כי הקהילה היהודית מאוחדת כולה סביב הדרישה לשחרורו של פולארד. לדבריהם, בעבר כאשר היה מקום להצדיק את המאסר מבחינה עניינית, הקהילה נמנעה מלדרוש את שחרורו, אולם כיום ברור לחלוטין שהוא צריך להיות בחוץ וישנה אחדות גמורה סביב הנושא.