ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: פלאש 90

הבוקר נפתח כנס הבריאות ה-5 של המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. הכנס, אותו מארח פרופ' ח"כ אריה אלדד בכנסת, עוסק השנה בנושאים שבראש סדר היום של מערכת הבריאות והציבור בישראל, כמו שאלת הוצאות הציבור על שירותי בריאות ציבוריים ופרטיים גבוהים מדי והאם הם ימשיכו לעלות?; בעתידה של הרפואה הציבורית עם פריחתה של הרפואה הפרטית בישראל; וכמובן מחאת המתמחים.

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, התייחס למשבר המתמחים, ואמר כי "המשבר הנוכחי ברפואה הציבורית, איננו רק עוד 'סכסוך עבודה', אלא משבר אמון עמוק וכואב, בין אזרחי ישראל, לבין מערכת הרפואה הציבורית".

ריבלין הוסיף כי "חובתנו העליונה היא להגן על בריאות הציבור. חייב להימצא פתרון מוסכם לשכרם של המתמחים, ולתנאי עבודתם. מטרה זאת לא תושג, אגב התכתשות ומלחמת התשה עם ציבור הרופאים.  אני מקווה שבקרוב נתבשר על פריצת דרך בהידברות בין הצדדים, וכי את אווירת המאבק תחליף אווירה של שותפות, צופה פני עתיד".

באשר לגובה ההוצאה הפרטית על בריאות, אמר ריבלין: "המאבק על נשמתה של הרפואה הציבורית בישראל, הוא בראש ובראשונה על הקטנת ההוצאה הפרטית על בריאות. איך ניתן לדבר על מערכת רפואה נגישה, שוויונית וציבורית, כאשר אנו נחשפים לנתונים המטרידים לפיהם אזרחי ישראל מממנים כיום מכיסם למעלה מ-40 אחוזים מההוצאה על בריאות? כיצד אנו יכולים לדבר על רפואה ציבורית, כאשר ההוצאה הציבורית על בריאות הולכת ונשחקת בשיטתיות, מאז נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי בשנת 95'?".

ריבלין הוסיף כי "ישראל מדורגת במקום גבוה בשיעור המימון הפרטי של שירותי הבריאות, אנו מתביישים היום למצוא את עצמנו קרוב מדי, לארה"ב. אסור שנמצא עצמנו נושאים את שמה של 'מערכת רפואה ציבורית' לשווא. אלו ימים של חשבון נפש נוקב ביחס למערכת הרפואה בישראל. אני מקווה שהשבר יוביל אותנו לשינוי שיבטיח מערכת רפואה ציבורית אמיתית בישראל".

קצין רפואה ראשי בצה"ל, תא"ל ד"ר יצחק קרייס: "חיל הרפואה הינו קופת החולים של חיילי צה"ל. מעמדו מעוגן הן בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, הקובע שחיל הרפואה הוא שיספק שירותי בריאות לחיילים, והן בחוק זכויות החולה, המכיר בחיל הרפואה כמוסד רפואי ומעניק לקצין הרפואה הראשי סמכויות של מנהל מוסד רפואי. השיטה למתן שירותי בריאות הנוהגת בחיל הרפואה לפיה יש לספק מענה לצורך הרפואי, נעוצה באחריותו של חיל הרפואה לבריאות החיילים, במצבו במיוחד של החייל ובתנאי השירות הצבאי".

פרופ' ח"כ אריה אלדד, חבר ועדת הרווחה בכנסת: "עליה בלתי מבוקרת בצריכת שירותי הרפואה, תוך מצוקת משאבים מפנה בהכרח את עודף הביקוש למגזר הפרטי, ובסיכומו של דבר מגבירה את אי השוויון במערכת ומגדילה בלא הרף את רמת ההשתתפות העצמית של אזרחי המדינה. אם התהליך ימשך, עלולים אזרחי ישראל לשלם בעוד מספר שנים מחצית מההוצאה הלאומית לבריאות, מצב בלתי נסבל לשכבות החלשות. גם אם משרד האוצר נהנה מהעובדה שהאזרחים צריכים להכניס את ידם עמוק יותר לכיסם, כדי לשלם עבור שירותי הרפואה, אסור למשרד הבריאות להתבונן מהצד בתהליך. עליו לקבוע מדיניות ותקרה לשיעור ההשתתפות הפרטית בהוצאה הלאומית, לקבוע קווים מנחים כדי למנוע בדיקות ופרוצדורות מיותרות ולחנך סטודנטים ורופאים להיאבק בתופעות הרפואה המתגוננת. לצמצם 'רפואה אדמיניסטרטיבית', אך לא ליצור צוואריי בקבוק, ולצמצם היצע כדי לשלוט באופן מלאכותי בצריכה".