צילום: צוריאל גביזון - הקול היהודי

הרב גדעון בנימין, רב היישוב נוף איילון, נחקר אמש (שני) במה שנראה כחקירה המהירה בתולדות משטרת ישראל. החקירה נערכה על רקע חתימתו עם עשרות רבנים נוספים על כרוז שפורסם לאחר הטבח בישיבת מרכז הרב בירושלים לפני למעלה משלוש שנים, בו רצח ערבי שעבד כנהג הסעות באיזור, שמונה מתלמידי הישיבה. בכרוז קראו הרבנים לעודד עבודה עברית ולהימנע מהעסקת ערבים. 

המשנה לפרקליט המדינה, עורך הדין שי ניצן, הורה לפני למעלה משנתיים לפתוח בחקירה נגד הרבנים שחתמו על הקריאה. במשך זמן ממושך, סירבו עקרונית רוב הרבנים מלהיחקר בטענה כי מדובר בעניינים הלכתיים. כזכור, אירועי מחאה וחסימות כבישים נרשמו לאחר 'חטיפתו' של הרב דב ליאור, רב העיר קריית ארבע על ידי שוטרי היאחב"ל לצורך חקירה שהסתיימה תוך זמן קצר. 

בתחילת השבוע, הזמינו חוקרי המשטרה את הרב גדעון בנימין לחקירה במשרדיהם אך הוא סירב. בהמשך ביקשו החוקרים מהרב לבוא לחקירה בתחנת משטרת מודיעין הסמוכה ליישובו אולם הרב סירב ואמר לחוקרים כי מבחינתו עזיבת הישיבה לצורך חקירה שאיננו מתכוון לשתף עימה פעולה, מהווה "ביטול תורה". 

לבסוף סוכם כי חוקר יגיע לחניית הישיבה בשעלבים, והחקירה תיערך ברכב המשטרה. החוקר שהגיע לרחבת הישיבה, מצא את הרב בנימין כשהוא מלווה ברבני הישיבה ובעשרות מתלמידיה שהצהירו כי ימתינו בסמוך, על מנת למחות, כהגדרתם, "על קיום החקירה הפוגעת בכבוד התורה ובתפקידם של הרבנים להורות הלכה".  

ראש הישיבה, הרב יחזקאל יעקובסון, אמר לחוקר לפני החקירה, "אנחנו מבינים שזה לא עניין אישי שלך ולא של המשטרה אלא של הפרקליטות. הבנו שהמשטרה מבינה את העניין של כבוד הרבנים, לכן אנחנו ממש עצרנו פה את האנשים מלעשות בלגאן. ניתן לכם אותו בכבוד ותחזירו אותו לנו בשלום".

47 שניות לאחר שנסגרו דלתות הרכב המשטרתי, הן נפתחו שוב לאחר מספר שאלות לקוניות - ובכך הסתיימה החקירה. התלמידים והרבנים פרצו בצחוק לנוכח אורך החקירה, וליוו את הרב אל בית המדרש בשירה ובריקודים.

מקורביו של הרב בנימין הפנו אצבע מאשימה לעבר עורך הדין שי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה. "ההתנהלות של המשנה לפרקליט המדינה שהורה על פתיחת החקירה מגיעה לשיאים חדשים של גיחוך. רק אתמול הורה שי ניצן כי הפצת תמונתו של נתניהו במדי אס אס אינה מהווה הסתה, ומצד שני - לאחר למעלה משלוש שנים מתעקשת הפרקליטות לקיים חקירה כה מגוחכת. הסתירה הזו מציבה באור נלעג את התנהלות הפרקליטות, אך בעיקר מדגישה כי לחקירות הרבנים ישנה מטרה אחת - ניסיון כוחני לכופף את דעת התורה ולאיים על רבנים מלהביע דעתם בעניינים ציבוריים".