אפלה בצהריים
אפלה בצהרייםהוצאת כנרת

כשחשוך בצהריים צריך לבדוק מה מצב השמש. שמש העמים, סטלין, שמר כנראה את עיקר האור לעצמו. בספרו של ארתור קסטלר שנכתב ב-1940 על יסודות אוטוביוגרפיים, אנו פוגשים את רובשוב - אסיר פוליטי, המועמד לחיסול במסגרת הטיהור הגדול שערך סטלין.

רובשוב, בן דמותם של דמויות אמיתיות, הוא גיבור המהפכה לשעבר, שנכלא ועונה על ידי הנאצים בשנות ה-30 בחשד לקומוניזם. הוא הכחיש הכל, שרד את העינויים וחזר למולדתו כגיבור. אך עם שובו מצפה לו אכזבה גדולה: מתברר כי כל מובילי המהפכה, האנשים שעמדו מאחורי הרעיונות הגדולים- חוסלו בידי היו"ר.

הוא מבקש לצאת לשליחות מחוץ לברית המועצות (שלא מוזכרת בשמה, כפי שסטלין מכונה "מספר אחד" ולא בשמו) ויוצא מהמדינה לתקופות ממושכות, כדי לתמוך במפלגות קומוניסטיות בזמן השלטון הנאצי, בארצות אירופה השונות.

כשהוא חוזר, הוא נכלא ומוצא עצמו מהעבר השני של הרדיפות אחרי מתנגדי המהפכה. מספר אחד מעונין גם בחיסולו, יחד עם שאר המנהיגים שעלולים לאיים על מיקומו כ"מספר אחד". וזאת, במסגרת משפט פומבי בו הוא יוקע בשל היותו "אויב האנושות" על סמך הודאתו.

רובשוב עצמו, שהוביל וגרם להריגתם של אנשים רבים במהלך המהפכה, באשמת החזקת דעות שונות משל סטלין (מדענים לעניני חקלאות שבהתנגדו לרעיון של סטלין להשתמש באשלגן, למשל), מוצא את עצמו לראשונה מהצד השני של המתרס.

במהלך הספר חווה רובשוב תפניות בדעותיו, כתוצאה מאישיותו המשכילה והעשירה, התפכחותו מהאידיליה של המהפכה וגם בשל שיטות פסיכולוגיות מתוחכמות המופעלות עליו. לא אגלה לכם את סוף הספר, רק אציין כי הספר מציג את האכזריות שבתקופת שלטונו של סטלין, את האמת מאחורי האידיאות ואולי זהו עיקר הספר.

לא במקרה הספר רומז במישרין לאירועים הסטוריים אך לא נוקב בשמות. קסטלר מראה את המחיר היקר שגובות תהפוכות פוליטיות, וכי האנשים המאמינים במהפכה - בסופו של דבר מוצאים עצמם כמי שאינם יכולים להסביר את השיטות בהם נקטו כמצדיקות את הרעיון אותו ניסו להנחיל בעולם. המסר הוא אוניברסלי והספר נכתב בצורה מרתקת, כך שלא רק חובבי הסטוריה אלא גם אנשים המתעניינים בפסיכולוגיה של הפרט ובתהליכים אנושיים ופוליטיים יכולים למצוא בו עניין.

הספר שיצא לראשונה בישראל ב-1983, יוצא כעת לאור עם אחרית דבר מאת קסטלר עצמו- בו הוא מספר על גלגוליו של הספר, ועם מאמר מאיר עיניים מאת גונורווי ריס, בכריכה מעוצבת מחדש.