נהר
נהרצילום: פלאש 90

מומחים לפירוק פצצות בעיר קובלנץ שבגרמניה הצליחו לנטרל שתי פצצות מימי מלחמת העולם השנייה שנסחפו לגדת נהר הריין. הפצצות התגלו לאחר שמפלס המים בנהר ירד עקב תקופת היובש.

הפצצה הגדולה מבין השתיים שקלה 1.8 טונות, והופלה בגרמניה על ידי חיל האוויר הצרפתי בין השנים 1943-1945. הפצצה הקטנה מבין השתיים שקלה 125 ק"ג, והופלה על ידי הכוחות האמריקאים. מומחים טוענים כי היא הייתה המסוכנת יותר מבין השתיים.

כמחצית מאוכלוסיית העיר, כ-45,000 אנשים המתגוררים ברדיוס של 2 ק"מ מהפצצות, פונו מבתיהם, כולל יושביהם של שני בתי חולים, שבעה בתי אבות ובית כלא אחד. מקלטים שאמורים להכיל 12,000 מיטות, כל אחד, הוכנו בבתי ספר במטרה לקלוט את כל האנשים שאין להם לאן להתפנות, אבל רק 500 אנשים אכן השתמשו במקלטים הללו וכל השאר הלכו לחברים וקרובי משפחה. תנועת כלי הרכב בכבישים ותנועת הרכבות הופסקה עד לנטרול מוחלט של הפצצות.

במבצע נטרול שארך כשלוש שעות הצליחו מומחי חבלה לנטרל את שתי הפצצות, ולהפוך את האזור לבטוח. מדובר על מבצע נטרול פצצות הגדול ביותר בגרמניה מאז 1945. כ-500 רכבי חירום עמדו מוכנים למקרה שאחת הפצצות תתפוצץ.

שירותי הכבאות וההצלה נאנחו אנחת רווחה כאשר המבצע הסתיים, אך מומחים טוענים כי פצצות נוספות צפויות להתגלות במימי נהר הריין עכשיו כשמפלס המים נמוך כל כך.

מידי שנה נמצאים בגרמניה כ-600 טונות של חומר נפץ שלא התפוצץ, אבל מומחים בתחום החבלה חושבים שהפצצה שהתגלתה עכשיו היא הגדולה ביותר שהתגלתה אי פעם. כ-250 פצצות גדולות כאילו הונחתו על העיר קובלנץ באותם השנים. חלק מהן עדיין לא התגלו.