דפני ליף
דפני ליףיוני קמפינסקי

'מעמדן של הנשים בחברה הציבורית ובחברה הישראלית בנסיגה', כך אומרות משתתפות הכנס בנושא מעמד האישה בחברה הישראלית שעורך מכון שכטר למדעי היהדות זו השנה השביעית.

הכנס שהפך למסורת ולמוקד עניין של נשים מובילות ומנהיגות מתחומים שונים, יעסוק השנה בסוגיות הבוערות מהתקופה האחרונה של נשים כמובילות המחאה החברתית של קיץ 2011 אך הנעדרות מוועדות המומחים המקבלות את ההחלטות ומהוועדות שבוחרות את דייני בתי הדין הרבניים. נשים שמיעוטן מגיעות לעמדות מפתח כגון ראשות מפלגה או נשיאות ביהמ"ש העליון, אך רובן נדחקות מהפוליטיקה, מההנהגה בצה"ל, משלטי החוצות, מפרסומות ולאחורי אוטובוסים, בשל כניסת הגברים החרדים והדתיים למרכזי החברה הישראליים.

ד"ח חנה קהת, מרצה במכללות אקדמיות לחינוך, תדבר על האתגרים המיוחדים שרובצים לפתחה של החברה הישראלית, שמצד אחד מעודדת השתלבות החרדים במרכז החברה הישראלית ומצד שני דוחקת החוצה את הנשים בשל כניסת החרדים, "הופעת החרדים בחיי החברה בישראל היא מבורכת אך גוררת דחיקה של נשים בצבא ובממשלה, בוועדות השונות, בבתי הדין הרבניים ואפילו בלשכת עורכי הדין, מצב ששם בסכנה הישגים שכבר הושגו. זהו מאבק של נשים והנשים צריכות להבין את זה ושאף אחד אחר לא יילחם בשבילן, כפי שקרה לכל אורך ההיסטוריה".

ד"ר יעל שמש, חוקרת מאוניברסיטת בר אילן העוסקת בחקר המקרא מנקודת מבט פמיניסטית, תחזור אל המקורות ההיסטוריים של העם היהודי ותדבר על מקרה בנות צלפחד אשר לדעתה כלל לא היו פמיניסטיות ומאבקן לרשת את נחלת אביהן לא הונע ממניעים פמיניסיטיים אלא מן הרצון לשמור על שמו של אביהן ולקבל את נחלתו. "המקרא הוא אמנם טקסט פטריארכלי אבל אין שם שנאת נשים וניתן בהחלט לחלץ ממנו קולות אחרים בנוגע לשוויון בין המינים. אין במקרא טענה שנשים נחותות מגברים, לא סוציולוגית ולא משפטית", היא אומרת.

הגב' לאה שקדיאל, מי שעמדה בראשות ועדות המומחים שליוו את המחאה החברתית, תדבר על נשים במאבק החברתי שסחף את כל שדרות החברה הישראלית, "נשים הובילו את המחאה בשטח אבל ברגע שזה הגיע לוועדת המומחים של יונה ספיבק, אמנם היה מאמץ לשלב נשים בוועדות, אבל ההתנהלות של כל המהלך הזה הפכה להתנהלות גברית מאוד, היררכית ולא משתפת, וזוהי תופעה קלאסית שמאפיינת את הפוליטיקה הישראלית. נוצר מצב שהמומחים זה הגברים ומנהיגות המחאה הן נשים".

משתתפות נוספות בפאנל הן פרופ' אליס שלוי, כלת פרס ישראל ומייסדת שדולת הנשים בישראל, חה"כ לשעבר, גאולה כהן, ד"ר חנה ספרן, חוקרת פמיניזם ומגדר ממכללת עמק יזרעאל, פרופ' סילביה פוגל-ביזאוי מהמכללה למנהל, ודיקנית מכון שכטר, פרופ' רנה לוין-מלמד.

הכנס יתקיים היום (חמישי) בשעה 16:00במכון שכטר, רח' אברהם גרנות 4 (מאחורי מוזיאון ישראל), ירושלים