הקמת ה"מאחז" החדש
הקמת ה"מאחז" החדשצילום: יואב ייבין

פעילים מתנועת התעוררות בירושלים, יחד עם סטודנטים מהתאחדות הסטודנטים הארצית ועמותת איילים הנחיתו אמש (מוצ"ש) קרוואן במתחם מלחה מאחורי קניון ירושלים.

הפעילים טוענים, כי התחושה היא שממשלת ישראל תמסמס את המלצות ועדת טרכטנברג בנושא תוכנית "מחיר למשתכן", אשר נועדו להקל על הציבור העובד בישראל לרכוש דירה ראשונה. 

מירב כהן, חברת מועצת העיר מסיעת התעוררות בירושלים, אומרת כי "אנחנו חושבים שהגיע הזמן שממשלת ישראל תפעיל כללי משחק הוגנים ותיתן יותר למי שעובד קשה ולא מצליח לסגור את החודש, יותר לאנשים שלרוע מזלם לא מסוגלים לעבוד ופחות לאנשים שבוחרים שלא לעבוד. לא יכול להיות שמי שעובד ותורם את חלקו לחברה ולכלכלה בישראל יהיה בתחתית סולם העדיפויות של הממשלה, איזה מן צורה יש לזה? מה המסר? שלא משתלם לצאת ולעבוד בישראל? אנחנו מצפים שהממשלה תשחרר בהקדם עוד קרקעות שישווקו בשיטת "מחיר למשתכן" ושאת הדירות המוזלות יהיו זכאים לרכוש רק אנשים שעובדים או שאינם מסוגלים לעבוד. כפי שזה נראה כרגע הכסף הגדול יגיע שוב לידיים הלא נכונות. זה לא צדק חברתי זה עוול חברתי".

עפרי רביב סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית הוסיף, כי "אני רואה בעיגון מיצוי כושר השתכרות כמחויב המציאות. ראשית, הוא מעודד יציאה לעבודה של שני בני הזוג במשק הבית ומתן תגמול לאזרחות יצרנית ותורמת באמצעות הטבה שוות ערך למאות אלפי שקלים. שנית, ועדת טרכטנברג הגדירה את אוכלוסיית היעד לה תסייע כזוגות צעירים עובדים. רק מיצוי כושר השתכרות כתנאי סף יסייע להבטיח כי הדירות ישווקו לאוכלוסייה הרלבנטית. הקריטריונים הקיימים שמוקדמים על ידי שר השיכון אריאל אטיאס מעניקים העדפה ברורה למשפחות ברוכות ילדים. בהנחה כי אלו יהוו את הבסיס לשיווק 5,000 הדירות הנוספות, ניתן לומר בבירור כי זוגות צעירים ועובדים, שלהם על-פי-רב מספר נמוך יותר של ילדים, לא יזכו להטבה. יש להגדיל משמעותית את מספר יחידות הדיור המשווקות במסגרת "מחיר למשתכן". במקרה זה בלבד ניתן לקבוע מספר מוגבל של יחידות דיור שלהן לא יידרש מיצוי כושר השתכרות כתנאי סף, ובלבד שהשיווק ייעשה לפי התפלגות משקי הבית בכל אזור".