תחנת רכבת ישראל
תחנת רכבת ישראלצילום: פלאש 90

חלק ניכר מדוכני מכירת האוכל במתחמים השונים של 'רכבת ישראל' אינם נמצאים תחת פיקוח כשרותי. כך סיפר הממונה על אכיפת חוק ההונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל, הרב רפי יוחאי, בראיון השבועי לערוץ 7.

הרב יוחאי ציין כי בחוזה שנחתם בין הנהלת רכבת ישראל למפעילי דוכני המכירה,  ישנו סעיף המחייב את הדוכן להיות תחת פיקוח כשרותי. בחוזה נכתב "השירות ו/או המוצרים יהיו כשרים על פי דרישות הרבנות הראשית לישראל, והמורשה מתחייב בהתחייבות יסודית למכור אך ורק מוצרים כשרים, ושתהיה ברשותו תעודת כשרות תקפה מאת הרבנות הראשית אשר תוצג במקום בולט בדוכן". עם זאת, ציין הרב יוחאי כי הדוכנים אינם עומדים בהתחייבותם והנהלת הרכבת לא אוכפת זאת, "בפועל ציבור רב קונה אוכל במזננים אלו שאינם נמצאים תחת פיקוח כשרותי".

עוד אמר הרב יוחאי כי התשובות שקיבל מהנהלת הרכבת לא היו מספקות, "בזמנו פנינו להנהלת הרכבת וקיבלנו תשובות שונות ומשונות. בסופו של דבר הם הסירו את אחריותם מהנושא".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "כל החוזים שנחתמו בעקבות מכרזים להפעלת דוכני הסעדה שונים ברכבת ישראל, מחייבים את הזכיינים למכור מוצרים כשרים בלבד ולהשיג תעודת כשרות לדוכן. חלק מהדוכנים בתחנות הרכבת מציגים תעודות כשרות ואילו בתחנות אחרות פועלים הזכיינים מול הרבנות המקומית להסדרת נושא הכשרות כאשר רכבת ישראל עוסקת בפיקוח שוטף על הסדרת הנושא".

הנושא השני עליו דיבר הרב יוחאי הוא המכונות האוטומטיות למכירת אוכל, "כל מכונה הנמצאת במקום פתוח ולא מושגח, אי אפשר לסמוך על כשרות המוצרים במכונה, גם אם תלו עליה תעודת כשרות מצולמת", הדגיש הרב יוחאי, "לפעמים מכניסים במוצרים אבקת חלב עכו"ם שאייננה כשרה כלל וכן חומרים נוספים שאינם כשרים".

הרב יוחאי ציין כי אותן מכונות הנמצאות במתחמים סגורים כגון בתי חולים ובסיסי צה"ל, נמצאות תחת הפיקוח של אחראי הכשרות באותו מקום והוא משגיח שכל המוצרים הנכנסים למכונה כשרים.

בנוגע למכונות לייצור צ'יפס בהן יש שמן ותפוח אדמה קפוא, והמכונה מטגנת את הצ'יפס במקום, סיפר הרב יוחאי כי "במקרה זה יש בעיות נוספות, מעבר לכשרות חומרי הגלם - יתכן מאוד שמערכת החימום הופעלה על ידי אינו יהודי ויש כאן בעיה של בישול עכו"ם. עוד בעיה נוצרת כאשר אדם קונה צ'יפס במוצאי שבת ואז הבעיה היא שיתכן ותהליך הבישול נעשה בשבת".