חקלאים
חקלאיםפלאש 90

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ רונית תירוש, תקיים מחר (שני) ישיבה מיוחדת בסימן 90 שנה למינהל המחקר החקלאי – מרכז וולקני. בישיבה ישתתפו, מנכ"ל משרד החקלאות, מר יוסי ישי, ד"ר יובל אשדת, המדען הראשי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ופרופ' יורם קפולניק, ראש מינהל המחקר החקלאי – מרכז וולקני.

בדיון יוצג השימוש בהנדסה גנטית במחקר החקלאי בישראל ותידון השאלה האם יש צורך להרחיב את הרגולציה ואת התקצוב על מנת לחזק את יישומי ההנדסה הגנטית.

הנדסה גנטית במחקר חקלאי מאפשרת העברת גן מסוים או מכלול גנים מאורגניזם אחר אל תוך גנום של צמח או שינוי של גנום של צמח על מנת להשביח תכונות חקלאיות רצויות או "לשתול" עמידות לגורמי מחלה (פתוגנים) שונים. ההנדסה הגנטית מאפשרת למעשה העברת תכונות שקשה או בלתי אפשרי לקבל בגנטיקה הקלאסית. באמצעות הנדסה גנטית ניתן לקבל צמחים בעלי יתרונות בריאותיים לאדם (לדוגמא, צמחים עשירים יותר בקרוטן) או בעלי יתרון סביבתי, כשמדובר בצמח בעל עמידות לפתוגנים ולכן דורש יישום מופחת עד אפסי של חומרי הדברה.

עם זאת ארגוני סביבה רבים מתנגדים לצריכת מזון מהונדס גנטית, בעיקר בשל היעדר הידע לגבי המשמעות הבריאותית של צריכת מזון מסוג זה. הועדה תבחן האם הכלים הרגולטיביים העומדים לרשות המחקר החקלאי, מספקים את המחקר או שמא יש לתקן/להוסיף חקיקה בתחום זה.