יו"ר לאומי דוד ברודט
יו"ר לאומי דוד ברודטפלאש 90

יו"ר בנק לאומי, דוד ברודט דיבר אמש (ראשון) בוועידת ישראל לעסקים. בדבריו הציג את השקפותיו הפוליטיות במתרחש במזרח התיכון בכלל, ובסכסוך הישראלי ערבי בפרט. כך דווח בעיתון "גלובס".

בפאנל שעסק בנושא "מזרח תיכון חדש : חלום או סיוט" הציג בורדט את תחזיותיו ואמר "לא בטוח שאביב העמים הערבי לא יגיע אלינו לישראל. הציבור הישראלי ממעט להתעניין במה שמתרחש בגדה ובעזה אבל מתחת לאפינו מתפתחת מציאות מדאיגה. כדאי לנו לתת את הדעת למה שקורה ממש לידינו".

בורדט הזהיר כי האדישות של ישראל כלפי הפלסטינים עשויה להתנקם בנו, "האינתיפאדה בשנת 2000 סתמה את הגולל על הכלכלה הפלסטינית, וזאת לצד התנהלות כושלת עד אז וגם אחרי. יש להם בעיות תשתיות חמורות, תעסוקה חלשה, ומחסור בנגישות ימית ואווירית משאיר אותם תלויים בישראל. המשק הפלסטיני נשאר קטן ותלותי ולא מוכן לאתגרים של משק ממוצע. הכלכלה הישראלית גדולה ביותר מפי 25 מהכלכלה הפלסטינית. התקציב הפלסטיני הוא 3.2 מיליון דולר, מהמיסים ותרומות בעיקר. התוצר לנפש הוא 1,500 דולר, לעומת תוצר של 30 אלף דולר בישראל - גדול פי 20. פער זה גורם לישראל להיות אדישה לכלכלה הפלסטינית אבל האדישות עשויה להתנקם בנו".

בורדט טוען שישראל צריכה להציע יותר, "אנחנו בצומת הכרעה מרכזי בינינו לבין הפלסטינים. יש לומר שהם לא מעוניינים בהסדרים כלכליים, למרות המחיר הכלכלי הגבוה שהם משלמים - וזאת כדי לקדם אג'נדה מדינית שלהם, בכל תוקף. ישראל יכולה להציע יותר, אך הסכסוך הפוליטי מקשה עליה. זוהי דילמה קשה, אבל החלופה שלה קשה לא פחות. הלחץ בתוך השטחים הולך וגובר עקב המצוקה שהם חיים בה - וזה עלול להצית את הרחוב, וכאן נכנס אביב עמים. יכול להיות שמחאה תהיה מחאה עממית שמובלת על-ידי הצעירים, ולאו דווקא מחאה אלימה. אבל חייבים לגבש תוכנית עבודה ולשפר את התנאים שיש בשטחים. מבחינת ישראל זה מעשה מדיני חיוני וקיומי - אנחנו צריכים שכנה טובה".

נציין כי בשעות הבוקר, הודיעו בבנק לאומי על ביטול פרוייקט 2 מיליון סיבות טובות, עקב איומי "שלום עכשיו" לחרם על הבנק בגלל השתתפות תנועת "אם תרצו". מאז החלטת הבנק הוקמו מספר קבוצות בפייסבוק, הקוראות לסגור את החשבון בבנק לאומי בגלל הכניעה לארגוני השמאל הקיצוני.