חרדים אורזים מנות קמחא דפסחא
חרדים אורזים מנות קמחא דפסחאפלאש 90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פירסמה תחזית לפיה בשנת 2059 יעמוד שיעור החרדים בארץ על כ-41% מכלל אזרחי ישראל.

התחזית הוכנה לבקשת אגף התקציבים במשרד האוצר, שביקש תחזית ארוכת טווח לאוכלוסיית ישראל בחמישים השנים הקרובות. התחזית חולקה לשלוש תחזיות מרכזיות. קצב גידול נמוך, בינוני וגבוהה של האוכלוסייה. על פי התחזית בשנת 2059 יחיו במדינת ישראל בין שלושה עשר לעשרים מיליון תושבים.



נתונים משנת 2009 מלמדים כי שיעורה של האוכלוסיה היהודית ללא חרדים עומד על כ70%, שיעורה של האוכלוסייה הערבית עומד על כ-20%, ושיעורה של האוכלוסייה החרדית עומד על כ-10%. על פי התחזית הגבוהה, בשנת 2059 יעמוד שיעורה של האוכלוסייה היהודית ללא חרדים על כ-37%, האוכלוסייה הערבית תשאר על כ-20% ואליו האוכלוסייה החרדית תצמח לכ-40% מכלל התושבים במדינה.

בסיכום המחקר נכתב "בראש ובראשונה ראוי לזכור שתחזית אוכלוסייה היא תחזית להתנהגות בני אדם,  ובני אדם עשויים לשנות את התנהגותם כאשר הם רואים את השלכותיה (וכמובן זאת אפשרות בלבד!). כך ההתמודדות של אוכלוסיית ישראל עם השינויים הצפויים בטווח הקצר והבינוני (שרמת הוודאות בהם גבוהה יותר)  עשויים לשנות את כווני ההתפתחויות בטוח הארוך. במובן זה תחזית אוכלוסייה היא רק מצפן המצביע על כיווני ההתפתחות הנוכחיים, בהנחה שמגמות העבר תימשכנה,  ולא תכנית מחשב שמכתיבה אותה.  אחת מההנחות המשמעותיות בתחזיות הייתה ההנחה שמאזן ההגירה הוא אפס.  אך סביר לצפות שגורמי משיכה ודחיפה בארץ ובעולם יביאו במהלך 50 השנים הבאות תקופות של עלייה מוגברת,  או לחילופין, יציאה מוגברת לחו"ל. 

בין גורמי הדחיפה ניתן לכלול גם את גידול האוכלוסייה האפשרי בעתיד:  בהינתן גידול האוכלוסייה הגבוה בישראל,  והתחזית לגידול שלילי בארצות אירופה, האם לא יתכן שיגבר זרם האנשים המחפשים את פרנסתם שם? האם לא קיימת אפשרות שגם האוכלוסייה המוסלמית בישראל,  שבעבר השתתפה רק מעט בהגירה הבינלאומית,  תשתתף יותר במהלך 50 השנים הקרובות,  בעקבות העלייה ברמת ההשכלה שלה?  האפשרויות קיימות,  אך אין לנו שיטה לכמת אותם." 

להערות והארות לכתב : [email protected]