מהפך ביחס לילד המיוחד בציבור החרדי

התגייסות מרשימה של כלל הארגונים והגופים הפועלים למען בעלי הצרכים המיוחדים, בקרב הציבור הדתי והחרדי במסגרת כנס כמוך הראשון שהתקיים אתמול (ב') בירושלים.

באירוע ראשון מסוגו התכנסו בירושלים כאלפיים מתנדבים, פעילים ובני משפחות ליום גדוש בדיונים. כמעט כל ראשי הארגונים, העמותות והגופים שעוסקים ביומיום בטיפול באדם ה"מיוחד", האזינו להרצאות שנושאם אחד - שיפור ותמיכה בבעלי הצרכים המיוחדים בקרב ציבור שומרי המצוות. בשנים האחרונות עלתה מאוד המודעות וההבנה לצרכי בעלי המוגבלויות.

לצד אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, השתתפו גם שרי החינוך, הרווחה והבריאות שהעלו על נס את הפעילות החרדית והדתית למען בעלי המוגבלויות. ח"כ וסגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן הבטיח כי סיעת יהדות התורה וח"כ גפני יעשו הכול ע"מ לקדם את הנושאים בהם דן הכנס. "לחילונים יש ארגונים ותקציבים, אבל לנו אומרים שיש מחסור". ליצמן בישר לנוכחים על סיכום שהגיע עם שר החינוך, לפיו נוהל חידוש האישורים השנתי יתוקן, כך שראשי העמותות יוכלו לחדש את האישורים פעם בשלוש עד חמש שנים ולא שוב ושוב בכל שנה.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני, הכריז על מהפך בהעסקת צעירים בעלי צרכים מיוחדים. "יש מהפך! הציבור החרדי עובר שינוי באופן מוחלט. עברנו תהליך מבורך, הוצאנו את הילדים החוצה. ולכן, אם עד היום זה נחשב לשינוי, כעת מדובר במהפך של ממש". מאידך, מציע גפני לא להתרשם מדי מתגובות חיוביות של פקידים. "אל דאגה, הציבור החרדי עוד יופלה בעתיד לרעה. המאבק הופך להיות באופן שונה לחלוטין, נקודת האור הבולטת היא שכולנו יושבים כאן יחד...".

גם ראש העיר ירושלים ניר ברקת התייחס לתמיכה התקציבית החסרה, אך הותיר בידי הנוכחים הבטחה כלכלית חשובה. "לא עושים מספיק עבור החינוך החרדי המיוחד, צריך לעשות יותר, זה יבוא לידי ביטוי כבר בתקציב הבא...".

שר החינוך גדעון סער, ברך את ראשי הארגונים והעמותות על פעילותם השוטפת. "כינוס 'כמוך' הוא מפגן כוח של האנשים הטובים. דלתי פתוחה תמיד לילדים המיוחדים, ואתם מוזמנים לערב אותי כשצריך". גם שר הרווחה, משה כחלון שפע מחמאות לציבור העובדים והמתנדבים, "כל מי שעוסק בתחום חייב להיות בעל נשמה יתירה, הארגונים שנמצאים כאן היום, משלימים את החלקים שמשרד ממשלתי לא יכול לענות עליהם" 

בשבועות האחרונים, קיימו ראשי ונציגי הגופים החשובים לטיפול בבעלי המוגבלויות מהציבור הדתי והחרדי קיימו ישיבות עבודה מעמיקות לקראת יום הדיונים הראשון. נציגי הארגונים עלה, פתחיה, שמעיה, מרכז סולם לחינוך מיוחד, קרן 'שלם', עיריית ירושלים, משרדי הרווחה, הבריאות והמוסד לביטוח לאומי הצטרפו ליוזמת הרב חיים פרקל מנכ"ל ארגון עלי שיח, שיזם את הכינוס ע"מ להביא להגדלת המודעות וההבנה לבעלי המוגבלויות. 

לצד הרצאות מרתקות של טובי אנשי המקצוע בישראל, פאנלים עם רבנים ודיונים עם בוגרים מוגבלים, הצטרפו ארגונים הפועלים זה מכבר למען בעלי המוגבלויות כמו עזר מציון, יד שרה, לימודי השם, ביחד, תפארת בנים, נתיבי נעם, בראש צורים, בית איזי שפירא, בית חם, נעורים, מש"י ו"קשר" לעשרים וחמישה מושבים מקצועיים שפרטו את ההישגים הרבים עד כה, אך גם הצביעו על עבודה קשה וסיזיפית בדרך לקבלת האדם ה"מיוחד" והבנה לצרכיו.