צהרון. איפה הכסף?
צהרון. איפה הכסף?פלאש 90

זוכי פרס נובל, שרי חינוך לשעבר, חתני פרס ישראל לחינוך ואישי חינוך בולטים פנו היום (יום א') בדחיפות לראש הממשלה, בינימין נתניהו, בקריאה ליישם באופן מיידי את חוק חינוך חינם, שהוקפא מאז חוּקק ב-1984. הפנייה, שנעשתה ביזמת מנהיגי מחאת האוהלים, מגיעה על רקע חשש הולך וגובר בהנהגת המחאה כי גם פרק החינוך של מסקנות ועדת טרכטנברג ימוסמס, כפי שקרה כבר למס העשירים, פרקי הדיור בדו"ח ומסקנות התחבורה הציבורית.

על המכתב, ששוגר ללשכת ראש הממשלה, חתמו, בין היתר, זוכי פרס נובל פרופ' דן שכטמן, פרופ' אהרן צ'חנובר, פרופ' אברהם השקו ופרופ' דניאל כהנמן, כמו גם שמונה שרי החינוך לשעבר וחתני פרס ישראל לחינוך. במכתב נאמר כי "לראשונה זה שנים, השיבה המחאה החברתית את החינוך לסדר היום הציבורי ופתחה צוהר חסר-תקדים לשינוי במדיניות ארוכת השנים של ממשלות ישראל.  'הוועדה לשינוי חברתי- כלכלי' בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג קבעה בהמלצותיה כי על-מנת לקדם שוויון חברתי ולהפחית את נטל תשלומי ההורים יש ליישם את חוק חינוך חינם לבני 3-4 במלואו, החל מינואר הקרוב, בכלל הגנים הציבוריים בישראל".

עוד נכתב בפנייה שיזם מטה המחאה החברתית כי "למעלה מחודשיים חלפו מאז פורסם הדו"ח בקול תרועה רמה, ועל אף שהודיע ראש הממשלה כי יאמץ את המלצותיו במלואן, אישרה הממשלה רק את מקצתן. אך חמור מכך, עד כה לא קיבלה הממשלה כל החלטה באשר להמלצה ליישם את אחת ההמלצות החיוניות ביותר המופיעות בדו"ח - מימון חוק חינוך חינם לגיל הרך, שחשיבותו לצמצום פערים בחינוך רבה ביותר".

הרב יצחק לוי, שיחד עם שבעה שרי חינוך לשעבר – אהרון ידלין, הנשיא לשעבר יצחק נבון, שולמית אלוני, אמנון רובינשטיין, מאיר שטרית, יוסי שריד ויולי תמיר – חתם גם הוא על הפנייה ואמר: "אני יכול למנות חוקים רבים שמוקפאים לשנים רבות בחקיקה מהירה ולא ראויה, בהחלטות ממשלה או סתם ברשלנות עבריינית של משרד ממשלתי כזה או אחר. אך מעל כולם צריך לציין את העוול החברתי והחינוכי העצום הנגרם מהקפאת חוק חינוך חינם. שוררת הסכמה מוחלטת בקרב אנשי חינוך באשר לנזק הרב שנגרם לילדים בגיל כל-כך קריטי לחינוכם, בעודם מטופלים במסגרות פרטיות לא מפוקחות שאינן עומדות בשום תקן סביר. יתר על כן, מחירי המעונות מרקיעי ששחקים. לעתים מעון לילד בן שלוש יקר יותר משנת לימודים אקדמית".

סתיו שפיר, ממנהיגות המחאה החברתית, שיזמה את הפנייה לחותמים, הסבירה הבוקר: "ב-27 השנים שחלפו מאז נחקק חוק חינוך חינם הורע מצב החינוך בישראל, הוכבד נטל התשלומים על ההורים והעמיקו הפערים החברתיים בין הפריפריה למרכז. היום, כדי להבטיח לילדים מסגרת חינוכית ראויה, הורים נאלצים לשלם אלפי שקלים מדי חודש, מה שפוגע מיידית בסיכויי החיים של כל מי שלא מגיע מבית בעל אמצעים. דווקא בגיל הרך, פרק הזמן החשוב ביותר להתפתחות הילד, תלויים יותר ויותר ילדים בעומק הארנק של ההורים שלהם. בנוסף, המצב הקיים מונע מנשים רבות לפתח קריירה עצמאית ומעמיס נטל כספי בלתי-נסבל על גבן של משפחות צעירות מכל שכבות האוכלוסייה. מדובר בהמלצה של ועדה שראש הממשלה מינה בעצמו. גם אם המלצותיה רחוקות מלהיות מספקות, נראה כי בחודשיים שעברו נתניהו עסוק בעיקר בלפורר ולהשכיח אותן אחת-אחת, בעיקר את החיוביות שבהן. מה עוד אמור לקרות כדי שהממשלה תבין שאי-אפשר להמשיך להפקיר את ציבור ההורים ואת דור העתיד?".