שחרור מחבלים.
שחרור מחבלים.פלאש 90

לצד בני המשפחות השכולות שנאבקו נגד שחרורם אתמול של 550 המחבלים בחלקה השני של עסקת שליט, ניתן לשמוע גם קולות אחרים. אחד מהם הוא יעקב שמש ששכל את אחיו גדי וגיסתו ציפי בפיגוע בירושלים בשנת 2002. אחד הסייענים שהובילו לפיגוע בו נרצח גם יצחק כהן ונפצעו כתשעים בני אדם, שוחרר אתמול. בראיון ליומן ערוץ 7 אומר שמש כי למרות המחיר הכבד הוא אינו כועס ואינו מתקומם שכן המחיר ראוי בעיניו תמורת שחרורו של גלעד שליט.



"אנחנו מרגישים שגלעד יצא להגנה על המדינה, יצא גם להגן עלי ועל בני משפחתי", הוא אומר, "הוא נרקב בשבי חי, ואין מחיר לחיים שלו. צריך לעשות הכול כדי להחזיר אותו. שום דבר לא יפצה אותנו אם הוא ישב בשבי והמחבלים שביצעו את המעשים הללו ישבו בכלא. זו שמחה גדולה שהוא השתחרר. ממש תחיית המתים, כפי שהגדיר את זה הרב עובדיה יוסף".



באשר לשאלת זהותם של המשתחררים שאלנו את שמש אם אינו סבור שנכון היה להחליף את המחבלים ששוחררו באסירים זוטרים, כייסים וגנבים, כפי שהציעו אנשי ארגון נפגעי הטרור 'אלמגור'. בתגובה מזכיר יעקב שמש את טענותיהם של הפלשתינים ולפיהן השחרור שביצעה ישראל אינו ראוי ואינו מספיק שכן שוחררו אסירים זקנים וכאלה שממילא עמדו לקראת שחרורם. לטעמו אל מול טיעונים אלה היה על ישראל להבליט בתקשורת את זהותם של המשתחררים ובכך לפרוך את הטיעונים הללו.



וגם על שאלת עידוד הטרור שעלתה שוב ושוב באחרונה משיב שמש הקובע כי באופן אישי הוא סומך את ידו על הכרעתם של ראשי מערכות הביטחון, ראש השב"כ וראש המוסד, היודעים היטב שאכן יש באפשרותם להתמודד עם הסיכון הביטחוני. "הם יודעים מה הם עושים", הוא אומר בביטחון.



במהלך השיחה עם שמש הוזכרה גם העתירה שהוא ובני משפחות שכולות הגישו נגד הרשות הפלשתינית בעקבות רצח יקיריהם. לדבריו המדינה אינה מסייעת ואף מקשה על עתירות מסוג זה, על אף שאחת המכות האפשריות לטרור היא המכה הכלכלית היכולה להתבצע בעתירות מעין אלו. שמש מציין כי במשך שש שנים רק נדונה בבית המשפט העליון עצם היכולת שלהם לעתור בבית המשפט הישראלי נגד הרשות הפלשתינית.



לדבריו של שמש הנתונים מוכיחים כי מרואן ברגותי מימן את התשלום למבצעי הפיגוע והמבצע אף שוחרר במדיניות הדלת המסתובבת של הרש"פ, ומה שהקל עליו לבצע את הפיגוע היה מחווה שעשתה ישראל למתווך האמריקאי, הגנרל זיני, כשהסירה מחסומים ברחבי יהודה ושומרון ואיפשרה את תנועתו של המחבל למקום.



במקביל עותרים בני המשפחות השכולות גם נגד הבנק הערבי בבית המשפט האמריקאי, וכעת תלוי ועוד ערעור על ההחלטה ולפיה כל עוד אין התובעים אזרחי ארה"ב לא יוכלו לעתור. במידה והערעור יתקבל יוכלו בני המשפחות להשלים את עתירתם זו.