יוספוס פלביוס או יוסף בן מתתיהו?

בחג שנושאו הוא המלחמה במתייוונים, מרתק לקרוא על חייו של המצביא שבגד בעמו - ההסטוריון הידוע יוסף בן מתתיהו.

רחל בן אליהו , כ"ז בכסלו תשע"ב

הבוגד בירושלים
הבוגד בירושלים
הוצאת זמורה-ביתן

הבוגד בירושלים
דזמונד סיוורד
זמורה ביתן, 351 עמ'.

היום כולם יודעים שאין דבר כזה עיתונות אובייקטיבית, נטולת אג'נדות. ותיעוד הסטורי - יש?

לכל אחד יש את השקפת העולם שלו, משקפיים שדרכם הוא רואה את העולם, מנתח את המציאות ושופט את האירועים המתרחשים. אילו משקפיים הרכיב ההסטוריון יוסף בן מתתיהו?

ע"פ הספר החדש, היוצא לאור בהוצאת זמורה ביתן, היו ליוסף בן מתתיהו שני זוגות משקפיים. האחד, כבן לעם היהודי, שפיקד על לוחמים רבים בזמן המרד שלאחר חורבן הבית וראה את המציאות כ"אחד משלנו". השני, בשעה שכתב את ספריו, אז הפך לאחר שבגד במורדים ונשאר בחיים לאחר ההתאבדות ההמונית. הוא הצטרף לרומאים וכתב את ספרי ההסטוריה כבן חסות של השליטים המתחלפים.

מה מדבריו, אם כן, נכתב מתוך ידיעה, מתוך תיעוד של אירועים מתרחשים ומה מתוך רצון להאמין שהמציאות היא כפי שהוא רצה שתהיה, או פטרוניו הרומאים רצו?

המחקר המעמיק ביותר שנעשה עד כה על דמותו של יוסף בן מתתיהו, נערך ע"י ליאון פויכטוונגר והוא מהווה חלק ניכר מהבסיס לספר. עם זאת, נעזר המחבר ברשימה ארוכה מאוד של ספרים ומחקרים ממקורות מגוונים, מאז ספריו של יוספוס פלביוס בעצמו.

סיוורד, המחבר, הוא הסטוריון אנגלי שהצטער על כך שהפרסומים עד היום היו מיועדים לקהל קוראים אקדמי ולא לאנשים שמעונינים לדעת יותר אך אינם הסטוריונים מקצועיים. לכן הספר הוא בבחינת "מדע פופולרי".

הוא סוקר את הרקע- גאוגרפיה של א"י, התקופה- סקירה מאז ימי המכבים ועד שילהי ימי הבית השני, השחקנים המרכזיים- הקיסרים הרומאיים מחד והכתות בעם ישראל מאידך, ובכך מגיש לקורא הידע הדרוש כדי להבין את הדמות ומעשיה.

הסופר כתב את הספר באנגלית, אך הקריאה בעברית היא חוויה מיוחדת. הוא מתאר מתוך מחקרים כיצד בית המקדש היה נראה וכיצד התנהל, ואת חורבן הבית מתוך התבוננותם של העמים האחרים ב"אסון המזעזע שניתך על העם היהודי", כהגדרתו.

פעמים רבות מסתייג סיוורד מדבריו של פלביוס. הסיבות לחוסר האמון הן מגוונות. לדעתו: לעיתים הוא טוען שמתוך יהירות הציג את עצמו כבעל מעללים כאלו ואחרים, לעיתים מתוך חשש מהקיסר ששלט באותה עת ולו היה צריך להחניף, לעיתים הדברים שוכתבו ע"י נוצרים מאות בודדות של שנים לאחר מכן, ובמקרה של אלעזר בן יאיר ונאום מצדה המפורסם - חיבר בעצמו מתוך הערכה לקנאים שהשמיץ בחלקים קודמים של ספרו "מלחמות היהודים".

מצד אחד, אין חשש מתביעות דיבה מנשוא הספר. מצד שני, כדי להפריך את סיפוריו של מי שהוא כמעט המקור היחידי לאירועי התקופה בארץ ישראל דרוש ידע נרחב. נראה שההסטוריון סיוורד התהלך בין הטיפות וכאשר בנה השערה, ציין שזוהי השערה והדברים אינם מוכחים.

כאמור, הספר מיועד לאנשים המעונינים להרחיב את ידיעותיהם, על תקופה שהשלכותיה עלינו קיימות עד היום. היכולת של אנשים שאינם מקצוענים בתחום, לזהות עד כמה הידע בספר מעמיק או חד צדדי, היא נמוכה. ובכל זאת, לאחר הקריאה בו גם נבואות ירמיהו וגם ספר איכה ( שמשניהם מובאים ציטוטים בספר) יהיו מובנות יותר.