ח"כ שאמה
ח"כ שאמהפלאש 90

בראיון לעיתון 'בשבע' מתייחס יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת כרמל שאמה הכהן למצבו הקשה של ערוץ 10, מבקר את התנהלות מנהליו גם בקמפיין נגד סגירתו, רואה בסירוב לדחיית החוב שמירה הכרחית על ערכי הדמוקרטיה ומעריך: גם בפברואר הבא ימשיך הערוץ לתפקד, אם כי לאחר שיימצא פתרון אחר מזה שמבקשים מנהליו.

על פי החלטת הוועדה בראשותך לא תינתן דחייה בתשלום חובות ערוץ 10, והוא צפוי להיסגר ב-27 לינואר. אני אפתח בבקשה ממך להמר מה יראו צופי ערוץ 10 על המרקע בראשית פברואר.

"הם יראו שידורים מלאים כמו היום, ואולי אפילו תכנים טובים יותר".

איך זה יקרה להערכתך?

"או שיימצא הכסף על ידי בעלי המניות או שיימצא פתרון משפטי יצירתי כלשהו, אבל דחיית התשלום לא תהיה".

תן לי דוגמא לפתרון יצירתי שכזה

"אולי ערוץ 10 יעתור לבג"ץ ויטען שלא מדובר בהפרה מהותית ולכן היא לא מחייבת את סגירת הערוץ. אני בכל אופן מעריך שהערוץ לא ייסגר".

אתה מכיר היטב את הטענות לגבי היותך שלוחו של ראש הממשלה שמבקש להביא לסגירת הערוץ בגלל תחקירים נגדו.

"קודם כל אני אכן שלוחו של ראש הממשלה, זה טבעה של דמוקרטיה. טבעי שלראש הממשלה תהיה דעה ומותר לו להביע אותה, ומותר לח"כים להתייעץ עם ראש הממשלה. הוא אחד היועצים הטובים שנמצאים באזור, ולכן אני לא מבין את העניין. כששיקול הדעת שלנו היה לטובתם הם היללו ושיבחו וכשזה לא תואם את רצונם הם מדברים על שיקולים אישיים ופוליטיים. אני לא מקבל את זה. זה מוכיח שהם לא רק לא יודעים לנהל את הערוץ, אלא גם לא לנהל את המשבר הזה. ההאשמות הללו לא מקדמות אותם לשום מקום".

ומה אומר לך היועץ הטוב שלך, ראש הממשלה, במשבר הזה?

"את דעתי גיבשתי עוד לפני שהנושא הגיע לפתחו של ראש הממשלה. הנושא הגיע לפתחו של ראש הממשלה כי ערוץ 10 בחר לעשות זאת כשפרסמו דרך 'הארץ' שראש הממשלה רוצה את ראשו של רביב דרוקר. אז פניתי לראש הממשלה לברר את הדברים, למרות שלא האמנתי להם. ראש הממשלה דחה את הדברים על הסף בשאת נפש, ולאחר מכן גם מנכ"ל ערוץ 10 עצמו אמר לי שהוא לא מבין את הפרסום ב'הארץ' ואנשיו מעולם לא אמרו שמדובר בראש הממשלה או מישהו מטעמו, אלא מישהו בכיר בלכוד שדבריו מתועדים. אם זה נכון אז על ערוץ 10 להציג את הקלטת הזו ואסור שאדם כזה יהיה נבחר ציבור גם לא רגע אחד".

אתה מצליח להבין איך הם הגיעו למצב המשברי הזה?

"קודם כל מדובר בניהול לא הכי מוצלח בעולם, אם נתבטא במילים עדינות, ולזה נוסף עניין אובייקטיבי והוא שעוגת שוק התקשורת לא מספיק גדולה כדי לשאת את כל המחויבויות כמו הפקה, תוכן, תמלוגים, זיכיון ועוד. אז זכיין כמו 'קשת' מוכשר מספיק כדי לשרוד אבל רוב כלי התקשורת הפסדיים, והמציאות הזו מסכנת את הדמוקרטיה כי היא מושכת אנשי הון ובעלי אינטרסים שמוכנים להשקיע ולספוג את ההפסדים כדי להרוויח במקום אחר. ערוץ 10 בא בטענה מאוד פופוליסטית והיא שהם כלב השמירה של הדמוקרטיה, אבל אני אומר להם שכשהם חוזרים ומבקשים שוב ושוב שנעזור להם ואם לא הם יגוועו הם כבר לא כלב שמירה, אלא פודל נכה שזקוק לעזרה ותלוי בפוליטיקאים. אני רוצה תקשורת עצמאית, חוקרת ומגוונת ולא כזו שנלחצת על ידי שלטון כזה או אחר".

ומה לגבי ההאשמות על נקמנות של פוליטיקאים נגד הערוץ?

"אולי בשוליים יש מי שלא אוהב את ערוץ 10. יכול להיות שכשיש מישהו שעשו עליו תחקיר לא נכון ששודר לאחר אטימות לתחושתו, ושודר בצורה לא סבירה, והיו דברים כאלה, ולכן אי אפשר לבקש מהם שייחלצו עכשיו להצלת הערוץ. יש להם דברים חשובים אחרים להתעסק בהם. אבל מכאן ועד הטענות שנשמעו המרחק גדול. לי באופן אישי אין בדל טרוניה נגד הערוץ. קיבלתי בו יחס הוגן. אני אוהב לצפות בו. לא הייתי לי שום הערה על אייטם כלשהו, וגם נתתי להם את כל האפשרויות. יכולתי לחסום אותם בפרוצדורה מבלי להצטרך להצבעות ולמשמעת קואליציונית כלשהי. להודיע להם שיעברו דרך החוק והממשלה תגבש עמדתה. אבל באנו עם מעקף והגמשת תקנון. עצמנו עין אחת וקרצנו את העין השנייה ואמרנו להם שיבואו להסדר החוב, אבל אם ההצעה שלהם היא דחייה לא נסכים לכך".

אילו הצעות לפתרון כן העליתם?

"היו הצעות שישלמו חצי, שישלמו שליש, שישלמו חמישית... אפילו שנסתפק בחתימה אישית של לאודר על ערבות. מבחינתי ערבות שלו זה יותר מצ'ק בנקאי, אבל הם סרבו החשש הגדול שלי הוא שללא תכנית הבראה הערוץ הזה לא ישרוד עד סוף 2012 גם אם יתאפשר לו בדרך כלשהי להמשיך לתפקד. זו הדאגה האמיתית ולכן אני דורש את החוב והבראה. אי אפשר להטיל את אי ההצלחה שלך על כתפיו של הציבור. זה לא הגיוני. אם בטוח שישלמו אז שיחתמו ערבות, אבל הם מסרבים".

איך הם מנמקים את הסירוב הזה?

"הם אומרים שיש פוליטיקות פנימיות בין בעלי הערוץ וחלק היו רוצים לראות אותו נסגר, אבל אותי זה לא צריך לעניין. זה עצוב לי לשמוע שכך מדברים בעליו של כלי תקשורת גדול בישראל".

בימים האלה אתם כח"כים חשים תחת איום מצידם של בעלי הערוץ?

"אחד מראשי ועדות הכלכלה לשעבר אמר לי שהוא לא מבין איך אנחנו עומדים בלחץ, כי אנשי הערוץ כופפו אותם בעבר פעם אחר פעם. מהלכים על הח"כים אימים, גם אם לא במתכוון. הם מגייסים את כל התקשורת לטובתם, מפעילים לחץ בלתי אנושי על חברי הכנסת והופכים את העניין לפוליטי. חבר כנסת אומר לעצמו שגם אם הערוץ ייסגר יעברו העיתונאים למקומות אחרים ויבואו איתו חשבון משם, או שבמידה והערוץ יישאר אנשיו יבואו איתו חשבון משם. שואלים אותי איך אני לא מפחד ושאדחה את החוב גם אם זה לא מגיע לערוץ. הם אומרים את זה מהטיעון הכי מסוכן בדמוקרטיה – טיעון של פחד מהעיתונאים. לאן הגענו?".

מה לגבי כשלושת אלפים מפוטרים צפויים אם ייסגר הערוץ?

"נראה לך שאם לא הייתי חושב עליהם הייתי מושך את העניין חודשיים? פעם אחר פעם אנחנו דוחים את ההכרעה, וגם כשאיתן כבל מעלה את הנושא שוב השבוע אנחנו מקבלים ונדון שוב. אבל אם הערוץ ימשיך בספינים ודבקות בעיקרון של הכול או כלום הוא יישאר בלי כלום. בשיחות הסגורות בינינו עזבנו מזמן את הקשיחות המתמטית ואנחנו מדברים על מצוקת העובדים, על חשיבות כלי תקשורת נוסף, על הפגיעה גם בערוץ 2, על המונופול בפרסום שיהיה כאן. יש לנושא הזה הרבה השלכות שליליות, באל לא יתכן שיאיימו עלינו שאם לא מקבלים את רצונם יסגרו את המפעל. במצב כזה אני מעדיף לעזור לפרי גליל. גם שם יש עובדים במצוקה שצריכים הגנה אפילו יותר מערוץ 10".

בכל אופן, אם אני חוזר לשאלת הפתיחה, אתה מעריך שהערוץ לא ייסגר

"אני מעריך שבשינויים כאלה ואחרים הוא לא ייסגר, אבל לא בצורה שהבקשה שלהם תאושר".