ועדת הכספים אישרה היום (שני), את התקנות של שר האוצר, שנועדו להאריך את הוראת השעה בעניין הפטור ממס שבח על מכירת קרקעות לצורך בניית יחידות דיור, שאושרה זה מכבר בפברואר האחרון במסגרת הצעת חוק מיסוי מקרקעין. שר האוצר, יובל שטייניץ, בפנייה ליו"ר ועדת הכספים: "קיים עדיין צורך בהגדלת היצע הדירות בישראל". לאור זאת, ביקש שטייניץ להאריך את תחולת הפטור עד ל- 31.12.2011".

הוועדה אישרה פה אחד את התקנות ובכך הוארך הפטור ממס על מכירת קרקעות לבנייה עד לסוף שנת 2012. כאמור, הפטור נקבע כהוראת שעה בפברואר 2011, במסגרת הצעת חוק מיסוי מקרקעין שאושרה אז גם במליאת הכנסת. החוק נועד להגדיל את היצע הדירות למכירה, כחלק מהמגמה להתמודד עם מצוקת הדיור. בחוק צוין, ששר האוצר, יכול באישור ועדת הכספים להאריך בשנה נוספת את תחולת הפטור הנ"ל.

עפ"י החוק שתוקפו בעניין הפטור ממס השבח הוארך היום, הפטור כאמור יינתן בתנאי שבקרקע שתימכר ייבנו לפחות 8 דירות המיועדות למגורים בתוך 36 חודשים. במכתבו ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ציין שטייניץ, כי "אם בתוך 36 חודשים לא תסתיים הבנייה במקרקעין, תבוטל הטבת המס". שטייניץ הוסיף, שהארכת הוראת השעה "תתמרץ" את בעלי הקרקעות "שקרובים להוצאת היתר בנייה". עוד ציין, ש"שיעור המס המקסימלי בחוק הוא 25%" (מההפרש שבין מחיר רכישת הקרקע למחיר מכירתה).

חברי הכנסת מהאופוזיציה, שי חרמש (קדימה) ורוחמה אברהם-בלילא (קדימה), תמכו בתקנות אם כי ציינו ש"אין בהן כדי לתת מענה אמיתי למצוקת הדיור" וכי "לכל היותר יביאו להוצאת דירות בודדות לשוק". חרמש אף רמז, כי מדובר בסוג של פלצבו; "זה לא מזיק אך גם לא מועיל" סיכם.