חניכי 'הצופים' באתר ההנצחה לגוש קטיף
חניכי 'הצופים' באתר ההנצחה לגוש קטיףמרים כהן

כ-40 חניכי תנועת "הצופים תל- אביב" הגיעו השבוע למרכז הממלכתי להנצחת גוש קטיף וצפון השומרון שבניצן במסגרת טיול של התנועה באזור הדרום. מארגני הקבוצה ציינו כי היה להם חשוב להגיע למרכז על מנת לחשוף את החניכים לסיפור גוש קטיף אשר לרוב לא מוכר בקרב צעירים חילוניים בימינו.

החניכים - שמיניסטים מתל- אביב, שמעו לראשונה על היסטוריית גוש קטיף מתחילת ההתיישבות במקום ועד היום.

חגית ירון, תושבת נווה דקלים לשעבר ופעילה בוועד מתיישבי גוש קטיף העבירה את ההדרכה לבני הנוער וציינה כי הסקרנות וההתעניינות שלהם היתה גדולה במיוחד: "הצעירים גילו סקרנות מיוחדת לסיפור גוש קטיף, הם ציינו כי שמעו על המקום רק באמצעי התקשורת ולכן הרגישו כי חסר להם חלקים בתמונה הכוללת ולכן הגיעו למרכז קטיף". חגית הסבירה על תקופת הפריחה בהתיישבות בחבל עזה, על שנות הטרור, על הפינוי וכן על המשכיות היישובים והקהילות היום.

חניכי התנועה מאד התרשמו, שאלו שאלות ויצאו עם ראייה כוללת יותר על פרק מרתק בהיסטוריה של מדינת ישראל. מספר צעירים אף ניגשו לחגית לאחר ההדרכה והדגישו כי מאד התרשמו מהשיחה ואף יפנו לחבריהם בצופים על מנת שגם יגיעו לביקור במקום. 

מרדכי (מוכי) בטר מנכ"ל המרכז הממלכתי להנצחת גוש קטיף וצפון השומרון ציין כי היום יש חשיבות גדולה לספר את סיפור גוש קטיף מכיוון שמדובר בפרק לא ידוע מספיק בקרב הציבור הישראלי: "גוש קטיף זה סיפור שלם של התיישבות והתמודדות, של גבורה והתגברות מול אתגרים רבים: התיישבות ומאבק בטרור, עקירה וצמיחה מחדש, ולכן חשוב להעביר את הערכים האלו והסיפורים על המקום לדור הצעיר אשר לרוב לא נחשף באופן אישי ולא יודע מה אירע בחבל עזה במשך 35 שנה עד קיץ 2005 ".

מרכז קטיף הוקם מכוח חוק מורשת גוש קטיף וצפון השומרון ועוסק בתיעוד והנצחת גוש קטיף וצפון השומרון. במסגרת פעילותו, המרכז יוזם ומקדם פרויקטים רבים בתחום מורשת גוש קטיף וצפון השומרון כגון: הפעלת מרכז מבקרים בניצן, הוצאת ספרים, הפקת סרטים , מלגות מחקר , יום גוש קטיף במערכות החינוך ועוד.