המהדורה החדשה. שפת אמת
המהדורה החדשה. שפת אמתאור עציון

לאחר 17 שנות עבודה ועריכה של צוות של כ-25 תלמידי חכמים במכון התורני "אור עציון" ע"ש ר' יצחק וחנה סטרולוביץ בראשות הרב שלום קליין, מסתיים בימים אלו מפעל ההוצאה מחדש של התורות החסידיות פרי רוחו של רבי יהודה אריה, האדמו"ר מגור זצוק"ל, בעל ה"שפת אמת".

ספריו של  רבי יהודה אריה האדמו"ר מגור, הם מספרי המופת בתחום ההגות בפרשיות התורה, שנכתבו בדורות האחרונים, ועל שמם מכונה מחברם בפי כל "השפת אמת". יצוין כי מכיוון שכתבים אלו לא היו מיועדים לפרסום בעת כתיבתם, ניתן לראות כי מדובר בטקסטים מאד תמציתיים ולא כל כך ידידותיים ללומד.

במסגרת ההוצאה החדשה של המכון התורני אור עציון, יצאו הספרים באותיות מרובעות במתכונת חדשה ובהירה, הכוללת פתיחת ראשי-תיבות וקיצורים, תוך ציון והבאת מקורות לדברי רבי יהודה אריה ומפתחות למקראות ודברי חז"ל. בדרך זו יכול הלומד לראות לפניו את המקורות אותם מצטט הרבי בתמצות ובקיצור רב, ובכך נפתחת הדרך להבנת העומק וההיקף של הרעיונות.

במכון מספרים כי בתחילת מפעל ההוצאה, לפני כ-17 שנה, יצאו שני הכרכים העוסקים במועדים, וחמשת הכרכים על חמשה חומשי תורה. כרכים אלה כוללים את התורות שאמר הרבי לפני החסידים בשנות כהונתו כאדמו"ר בשבתות ובמועדי השנה. רבי יהודה אריה האדמו"ר מגור היה יושב במוצאי השבת ובמוצאי יו"ט וכותב בקצרה את דרשותיו אלה.

עוד נציין שמלבד שנים עשר הכרכים של תורת "השפת אמת", יצאו בהוצאת המכון התורני בישיבת "אור עציון" שני ספרים נוספים הקשורים בטבורם למפעל זה: מפתח העניינים מפורט לשפת אמת על התורה שנערך על ידי הרב ערן משה מרגלית והספר פתח ההגדה ובו מאמרים עיוניים בתורת השפת אמת הקשורים לחג הפסח וליציאת מצרים שנכתב גם הוא על ידי הרב ערן משה מרגלית.

ביצירה גדולה זו מתגלה האדמו"ר מגור בהיקף ידיעותיו העצום ומתגלה בקיאותו הגדולה בנגלה ובנסתר. הספר מפנה לזוהר ולכתבי תלמידי האר"י ומזכיר את תורתם של גדולי היוצרים בחסידות עד ימיו.

הרב יהודה אריה ליב אלתר נולד בוורשה בכ"ט בניסן תר"ז (1847) לר' אברהם מרדכי בנו של הרב  יצחק מאיר אלטר בעל "חידושי הרי"ם" מייסד חסידות גור. הוא נתייתם בילדותו המוקדמת מאביו, וגדל בבית סבו הגדול בעל "חידושי הרי"ם" ובכ"ג אדר תרכ"ו (1866) בהיותו בן תשע עשרה נפטר סבו רבי יצחק מאיר (הרי"ם). הרב אריה לא הסכים באותה עת לקבל את האדמורו"ת, והוא התמנה לאדמו"ר רק כעבור ארבע שנים, בהיותו בן עשרים ושלוש. הרב יהודה אריה ליב נפטר בה' בשבט תרס"ה (1905) בהיותו בן חמישים ושבע בלבד. כל ספריו הודפסו על ידי צאצאיו רק לאחר מותו בשם "שפת אמת"  ע"ש המקרא "שפת אמת תיכון לעד" (משלי יב, יד).