דיון ראשון בסדרה. דנוןחזקי עזרא

יו"ר וועדת העלייה והקליטה, ח"כ דני דנון, קיים היום (ד') דיון דחוף בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת, בנושא חטיפתן של צעירות עולות חדשות מבריה"מ, על ידי בני מיעוטים: "לעצור את התופעה הקשה הזאת לפני שיהיה מאוחר מידי, הקשרים מתחילים מרצון על ידי פיתוי, ונגמרים בכפייה של התעללות נפשית, מינית ופיזית " לדבריו, 1,000 פניות הן רק קצה הקרחון, יש הרבה מאד מקרים שכלל לא מדווחים".

בוועדה נכחו חברי הכנסת: אנסטסיה מיכאלי, ניסים זאב, דניאל בן סימון, מרינה סולודקין, ליה שמטוב, מיכאל בן ארי, שלמה מולא, אברהם מיכאלי. בנוסף, זומנו נציגי משרדי הקליטה, בטחון הפנים, חינוך נציגי הרשויות המקומיות בהן התופעה נפוצה במיוחד, וארגוני רווחה חברתיים שונים שפועלים למניעת וטיפול בבעיה.

בראשית הדיון התעוררה סערה זוטא כאשר חבר הכנסת בן סימון האשים את יושב ראש הועדה חבר הכנסת דני דנון שהוא נכנע לתכתיבים של תומכי כהנא בכנסת. לאחר שנציגת המשטרה העידה שלא ידוע לה על אף לא מקרה אחד של חטיפה, דרש בן סימון לפזר את הישיבה. אולם דנון שתיאר חטיפות של צעירות יהודיות כבעיה לאומית ממדרגה ראשונה, המשיך את הישיבה.

"חטיפת נשים צעירות והפיכתן לשפחות זה תסמין של מדינת עולם שלישי ולא של ישראל בשנת 2011, יש לפעול באופן מיידי כדי להציל את הנשים האלה ולמנוע מצעירות נוספות להיכנס למעגל האימה הזה". אמר דנון והוסיף: "אני קורא להקמת צוות ממשלתי לטיפול בבעיה על ידי לתוכניות מניעה, לבחון מתן סמכויות נוספות לראשי הערים ולפתור את הסוגייה באמצעות חקיקה בכנסת".

בנצי גופשטיין, מנכ"ל ארגון להב"ה, קרא לפתור את הנושא בחקיקה: "איסור על פיתוי קטינה כמו איסור על בעילת קטינה".

זהבה דרורי, מנהלת מחלקה בארגון "יד לאחים" אמרה: "ילדות בנות 11 נאנסות וגרות עם בדואים בכפרים ואין שום מענה של רשויות הרווחה".

העוסקים בתופעה הסבירו כי מדובר בעיקר בנערות עולות מחבר העמים או מאתיופיה וכן בישראליות ממשפחות מצוקה. ח"כ רוברט טיבייב המכיר את התופעה בעיר מגוריו אופקים הדגיש כי מיעוט התלונות נובע מחוסר האמון שמערות אלו חשות כלפי המשטרה וציין כי הרקע אינו רק כלכלי אלא הניכור מהחברה הישראלית שיש לפתור ע"י השקעה ממלכתית בחינוך. ח"כ ניסים זאב סיפר על "בת למשפחה חרדית מביתר עילית שהייתה שבויה בכפר חוסאן הסמוך, והערבים פירסמו כי זכינו לקחת מתנחלת ולאסלם אותה", וקרא לאסור בחוק המרת דת עד גיל 21.

במהלך הדיון הוקרנו קטעי וידאו שצולמו במצלמה נסתרת ובהם ניתן לראות את דרכי הפיתוי של הצעירות על ידי ערבים שמתפארים ברשימות ארוכות של נערות יהודיות איתם הם מנהלים קשרים רומנטיים. "הם מסתובבים כמו תרנגולים", אמרה ח"כ שמטוב, "מדובר בעבירות פליליות חמורות של בעילת קטינה ופיתוי והטיפול המידי הוא מאסר של כל עבריין מין שכזה".

לדברי ח"כ שמטוב פתרון מערכתי לתופעה הוא הקמת מאגר מידע משותף בין משרדי שבו יוזן כל שם של קטין הנמצא במצב סיכון כך שכל הגורמים כגון משרד הרווחה, החינוך והמשטרה ידעו עליה ויוכלו לשתף פעולה בדרך להתמודדות איתה.

"הבעיה המרכזית כיום היא העובדה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה", טענה ח"כ שמטוב, "עדיף לעשות זאת ברמה הממשלתית אך גם הצעת חוק פרטית עומדת על הפרק. כל פיתוי או חטיפה הוא בלתי נסבל". היא הוסיפה כי הטיפול צריך להיות גם בשילוב מערכת החינוך ואחריות הורית. "לא משנה אם מדובר בעולה חדשה או בצברית. כולן חשופות לתופעה המסוכנת והכל מתחיל ונגמר בחינוך".