הסכם. רמת גלעד
הסכם. רמת גלעדפלאש 90

בין נציגי הממשלה לאנשי רמת גלעד הושג הסכם שימנע את הרס המבנים במקום. על פי ההסכם לו שותפים ראשי ההתיישבות ביו"ש יעתיקו התושבים תשעה מבנים במאחז, ארבעה מתוכם מאויישים, לאזור שאינו מוגדר כשנוי למחלוקת.

גורמים במשרד הביטחון מוסרים כי על פי ההסכם החלטת בג"ץ לפנות כל מה שבנוי על אדמה פרטית תבוצע, אך כדי למנוע הרס ללא הסכמה הוחלט שהמתיישבים יפנו את המבנים הבנויים על קרקע פרטית עד יום הראשון במרץ. המבנים יועתקו לשטח המוגדר כאדמת מדינה בצפון מערב קרני שומרון. עוד מוסר הגורם כי לא הוחלט על חידוש הליכי התכנון של המקום בתמורה לפינוי מרצון.

יצוין כי במקום 11 מבנים הממוקמים על אדמה המוגדרת כשנויה במחלוקת. לגבי תשעה מבנים חל הסיכום שהתקבל היום. שני מבנים נוספים מצויים על קרקע שטרם הוחלט לגביה עתידה, שכן טרם הוגדר מעמדה. על פי הסיכום עד ראשית חודש מאי ימופה השטח ובמידה וייקבע שאכן מדובר באדמה פרטית הרי שהתושבים ייאלצו להעתיק את המבנה, בין ברצון ובין בכוח.

עוד יצוין כי עד היום בצהרים היו כוחות אכיפה ערוכים לביצוע פינוי בכוח של המבנים. יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, מברך על הסיכום ומביע תקווה כי "ההסדר גם מונע עימות וגם מחזק את רמת גלעד בפרט ואת ההתיישבות בכלל".

נזכיר כי לסיכום הנוכחי קדמו חיכוכים בין המתיישבים למערכת הביטחון, לנוכח הדיווחים על היערכות מערכת הביטחון לביצוע הרס במקום. זאת על אף קיומם של מגעים בין הצדדים. עוד נזכיר כי הסכם דומה שעליו דווח בתקשורת לפני כשבועיים עורר ביקורת בקרב גורמי ימין שהגדירו אותו ככניעה. דברים ברוח זו אמר בשעתו חבר הכנסת מיכאל בן ארי שקבע כי "הסכם הכניעה ברמת גלעד נותן רוח גבית לשלום עכשיו ושלוחיהם בבית המשפט, להמשיך לרדוף ולהחריב את ההתיישבות היהודית כנגד החוק והצדק. בו בעת שאלפי ערבים בונים שלא כחוק ומקבלים הכשר".

מנגד הוטחה גם משמאל ביקורת על כוונת הממשלה להגיע להבסדר מול מתיישבי רמת גלעד.

נזכיר כי את שכונת רמת גלעד הקים משה זר, גואל קרקעות השומרון, לזכר בנו גלעד זר הי"ד, קב"ט המועצה האזורית שומרון ותושב איתמר, שנהרג מאש מחבלים בשנת תשס"א. זר הקים את השכונה על קרקעות שרכש מפלסטינים, אולם בחלק מהן לא נרשמה הרכישה על מנת להגן על המוכר שמכירה כזו עלולה היתה להעמידו בסכנת מוות.