יונית לוי. דיון בעניינה
יונית לוי. דיון בעניינהצילום: פלאש 90

סיכומים שונים יש לה לשנת 2011, וגם בענף התקשורת מסכמים. ב"אגודה לזכות הציבור לדעת" מדווחים על כ-648 תלונות שהוגשו במהלך השנה החולפת נגד אמצעי התקשורת השונים.

האגודה מדווחת כי מירב התלונות הוגשו בעקבות התבטאויות שונות של שדרנים ומגישי תוכניות אקטואליה וטענות על חוסר איזון והבעת דעה אישית. כך עולה מסיכום נתוני 2011 (ינואר עד סוף נובמבר) שנערך באגודה.

על פי הנתונים, ערוץ 2 משך את מירב התלונות (167 תלונות)  כשחלק ניכר מהן היה נגד מגישת חדשות ערוץ 2 הגב' יונית לוי, ובפרט ביחס לאופן תרגומה את נאום ראש הממשלה בקונגרס (81 תלונות).

בהקשר זה יצוין כי בעקבות התלונות, יו"ר מועצת הרשות השנייה קיבל החלטה ב-2/06/11, לערוך בדיקה של המקרה, אולם מסקנות בדיקה זו לא פורסמו עד היום...

עוד בלטו בהיקפן כמות התלונות (28) כנגד שידור מצעד מערכוני "ארץ נהדרת" בגלי צה"ל. המתלוננים מחו על הפרסום והבימה שנותנת התחנה הצבאית לתכנית מערכונים בעלת הטיה פוליטית.

במקום השני במספר התלונות שהוגשו לאגודה נמצא קול ישראל עם  כ-135 תלונות.  למקום השלישי במספר התלונות הגיעה גל"צ עם 106 תלונות, ולמקום הרביעי ערוץ 1 עם 52 תלונות.

מבין אתרי האינטרנט, מרבית התלונות הוגשו נגד YNET עם 24 תלונות,NRG עם 13 תלונות ואתר וואלה עם 11 תלונות.

מבין העיתונים המודפסים, ידיעות אחרונות מוביל את מספר התלונות עם 16 תלונות ולאחריו הארץ עם 15 תלונות. נגד עיתון מעריב התקבלו 8 תלונות.

"האגודה לזכות הציבור לדעת" בדקה גם את יעילות הטיפול שמקבלות הפניות ע"י נציבי תלונות הציבור בגופי השידור. ברשות השידור וברשות השנייה נציבים אלו פועלים על פי חוק. בגלי צה"ל הממונה הינו וולונטרי ללא מעמד, חובות או סמכויות והוא למעשה אחד מהמגישים בתחנה, אולם קיימת המלצה על שולחן ועדת הכלכלה בכנסת להסדיר את מעמדו בחקיקה הצפויה לגל”צ.

וגם את זמן תגובת מערכות התקשורת בחנו באגודה. "הנציב הכי זריז - מר אלישע שפיגלמן מרשות השידור, שקיבל דרך "לדעת"  187 פניות השנה, עם זמן מענה ממוצע לפונים- 13 ימים", מציינים שם ומוסיפים כי "הנציב הכי איטי - מר גיורא רוזן, עם זמן מענה ממוצע של למעלה מחודש וחצי (49 יום), ובכלל זה תלונה שלקח לנציב 191 יום (!) להגיב עליה".

עוד אומרים באגודה כי "במקום לא טוב באמצע (39.5 יום) , נמצא מר עודד לבינסון, הממונה על פניות הציבור בגל"צ". כמו כן מציינים שם כי "נתון מדאיג נוסף ביחס לתפקודו של לבינסון נמצא, כאשר כמחצית (58 מתוך 106) מהתלונות שהועברו אליו השנה, טרם נענו עד היום!".

פרופ' אלי פולק, יו"ר האגודה: “לא כל מענה לתלונה הוא מספק, ולא פעם אנו או המתלונן מצויים במחלוקת עם האומבודסמן, אולם מענה לפונים הינו המינימום הנדרש וההכרחי. לנציב יש הגדרות מצומצמות למצבים בהם הוא רשאי לא להשיב, אולם גם אז מחובתו לנמק לפונה מדוע לא יטפל בתלונה. אנו מקווים כי הממונים בגופי השידור ייקחו לתשומת ליבם את הממצאים".