מליאת הכנסת דחתה אחר הצהריים (רביעי) את הצעתה של הח"כית זהבה גלאון (מרצ) להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא הדרת נשים.

גלאון אמרה כי "בעת הזו, יותר מתמיד, חייבת לקום ועדה, שתמפה ותחקור את מימדי התופעה: כיצד הגענו למצב הבלתי מתקבל על הדעת, שבחסות השלטון, מתנהלת פגיעה והשפלת נשים. הקמת הועדה אינה במקום הפעילות החשובה והשוטפת של הוועדה לקידום מעמד האישה. מדובר בוועדה אד-הוק, שתגיש את המלצותיה להתמודדות עם התופעה לכנסת".

עוד הוסיפה גלאון כי "העלמת הנשים מהמרחב הציבורי, בין אם מדובר ב"טליבניזציה" של השכונות החרדיות ועד למקרים "הקלים", כגון סגירת חדרי כושר בפני נשים, איננה מסתכמת בהדרתן, אלא היא רצף של התייחסויות מבזות ומשפילות כלפי מחצית האוכלוסייה. יש כאן דמוניזציה של נשים, תוך אמירה מבישה, שיש להישמר מהאישה מעצם הווייתה".

גלאון הדגישה, "אני לא מאשימה את כל העדה החרדית ומי שאשם זה לא הרבנים אלא הממשלה, שנכנעת פעם אחר פעם, בכל הזדמנות שנקרית בדרכה לסחטנות חרדית".

שמענו את ראש הממשלה מתבטא בנחרצות נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי, אבל המאבק שלנו היום הוא מאבק פוליטי, כשסגן שר הבריאות מסרב להעניק פרס למדענית, כששר התחבורה מגן בבג"צ על קווי מהדרין, כששר הביטחון אינו מעיף מההסדר עם צה"ל רבנים שנותנים לגיטימציה להדרת נשים, יש כאן לגיטימציה כוללת".

"בבית שמש מופעל טרור נגד אזרחים שלווים. החברה החרדית אינה גוש מונוליטי אך מתקיימת בו אפליה מובנית של נשים. יש לנו חובה ככנסת ישראל לא לתת יד להדרת והשפלת נשים", סיימה גלאון.

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת (הליכוד), השיבה להצעה ואמרה "אני חשה לא בנוח נוכח ההצעה הזו כי יש כאן כמעט קונצנזוס מוחלט נגד הדרת נשים, אולי אף מוחלט. מי כמוני יודעת שלא רק אני אלא גם חברות רבות בכנסת עוסקות בנושא משך שנים לא מעטות, כולל הח"כית גלאון".

לבנת אמרה עוד כי "לגלאון יש פריימריז עוד יומיים אז היא רצה להקים ועדה. לא רק היא, גם בקדימה יש פריימריז. גלאון מאשימה את הממשלה - הרי אני ראיתי שבנימין נתניהו שם שלטים באישון לילה שעל נשים ללכת בצד אחד של המדרכה. רק לפני חמש דקות הממשלה הזו הצביעה בעד הצעת החוק לתיקון פקודת הנישואין והגירושין, לאזורי רישום. אבל אצלכם הכול פוליטי ומפלגתי ואת גלאון שיודעת ועושה ועשית, לא מוכנה להכפיף את העניין המפלגתי למען העניין הפמיניסטי. אני חוזרת וקוראת לך וללבני- הניחו את העניין הפוליטי של התקפת הממשלה ונשלב ידיים. את ורבים מחברייך קוראים לנו מדינה פונדמנטליסטית. הספקת להשוות אותנו לאיראן ואפגניסטן. את זו שעושה דה-לגיטימציה לישראל. אנחנו נמשיך להיאבק למען נשים".

גלאון השיבה: "שמעתי את נאום ההתלקקות לממשלה. אני לא עושה כאן תחרות מי יצהיר יותר נאמנות לפמיניזם, רק אני יודעת שבמשמרת של הממשלה הזו החל להתגלגל כדור השלג שמעולם לא הייתה לה לגיטימציה שלטונית. את הופכת להיות שותפה להדרת נשים. לא השוויתי אותנו לאיראן או אפגניסטן אלא הזהרתי מטליבניזציה".

31 ח"כים תמכו בהצעה ו-48 התנגדו לה.