עולים חדשים מתימן
עולים חדשים מתימןצילום: ששון תירם

שגיב מחפוד (31), הקים לפני 15 שנה בראש העין את "נוסח תימן – המרכז למורשת יהדות תימן", מאז יותר ויותר יהודים מבקשים להתלבש ולדבר כמו פעם.

בראיון לערוץ 7 הוא מסביר כי מאז היותו נער הוא חשש שהמסורת התימנית תישכח. "הייתי עוקב אחר זקני העדה ולומד מהם מנהגים, עם השנים חלקם הלכו לעולמם והבנתי שצריך לדאוג שהמנהגים ישומרו".

מחפוד מספק במרכז בראש העין, ספרים, לחנים ופרטי לבוש אוטנטיים. "רצינו להציל ולשמר את המורשת, אם לא נעשה את זה, אז בעוד חמישים שנה הכול ילך לאיבוד".

לדבריו יותר ויותר אנשים הולכים היום בלבוש המסורתי ושולחים את ילדיהם לתלמודי תורה תימניים אוטנטיים, "הקמנו רשת של תלמודי תורה תימניים באלעד. יותר ויותר יהודים הולכים עם לבוש תימני, יש בראש העין, בגדרה, באלעד ובבית שמש קהילות שלמות. הגברים התימניים הולכים בימי חול עם ג'מיס כחול עם פסים לבנים, ובשבת עם ג'מיס לבן ופסים דקים כחולים. על הראש הם חובשים את הכופיה, כיפה בצבע שחור או אדום ומסביבה מטפחת מגולגלת  וכמובן הסימונים". ניתן לראות את כל פרטי הלבוש ששגיב מוכר באתר האינטרנט, "נוסח תימן".

מחפוד מספר שהם עוסקים היום גם בתיעוד מצולם של זקני העדה. "ציידנו אנשים במצלמות איכותיות שיראיינו את הזקנים וישמעו מהם על המנהגים מתימן. בחיידר שלנו באלעד לומדים בגירסה התימנית ומשננים משניות בעל פה כבר מגיל חמש ממש כמו בצנעה, בנוסף שימרנו גם את ניגוני שבת המסורתיים".