עינת וילף
עינת וילףצילום: פלאש 90

ועדת המשנה של וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות לקשרי ישראל והקהילות היהודיות בעולם, דנה היום (שלישי) בחיזוק הקשר מצד הממשלה בישראל עם ישראלים בחו"ל המצליחים באקדמיה, מחקר ועסקים. יו"ר ועדת המשנה, ח"כ עינת וילף (העצמאות) קראה לשינוי הגישה כלפי הישראלים שבחרו לחיות מחוץ למדינה.

לדבריה, יש "לבנות קשר אחר, שוויוני ולא שיפוטי, כלפי ישראלים המתגוררים בחו"ל. חלק מתקציב החזרת המדענים לארץ - צריך להיות מוקדש לשמירת הקשר עם אלו שבחרו להישאר בחו"ל".

עמיר גבעון, תושב לוס אנג'לס אמר כי הוא דוגמא מבוהקת לבריחת המוחות, ומועסק כיום בסוכנות החלל האמריקאית נאס"א. לטענתו ארגונים יהודים לא תמיד עונים על הצורך של ישראלים לקשר עם ישראל, לכן הוא וחבריו הקימו את ארגון "בינה" שתפקידו הוא לחזק את הקשר עם ישראל היהודים והישראלים.

עוד ציין, כי  "מי שרוצה לחזור זה מצוין אך יש להתייחס בכבוד גם למי שבוחר להישאר בחו"ל ואפשר להיעזר בהם לצרכי הסברת ישראל". נטלי אופיר-פלינט, סמנכ"ל מכון "ראות" הוסיפה כי בעבר לא התייחסו במיוחד לקהילה הישראלית בחו"ל,  אך כיום יש שינוי לטובה אפילו  בקרב הישראלים בחו"ל, אשר רואים את עצמם יותר ויותר כמנהיגים של הקהילה היהודית המקומית.

ד"ר שירלי אברהמי, מנהלת מרכז המידע והמחקר של הכנסת הציגה נתונים ממחקר שהוכן בשנת 2006, ולפיו שיעור הסטודנטים הישראלים במוסדות השכלה בחו"ל שהוא מהגבוהים בעולם, ומעבר לכך אחוז הסטודנטים הישראלים שנשארו בארה"ב חמש שנים אחרי תום לימודיהם היה למעלה מ- 50%.

עמרי אינגבר, מנהל המרכז לקליטה במדע במשרד הקליטה סיפר על  13 "בתים ישראלים" ברחבי ארה"ב המפיצים ידיעונים תקופתיים לישראלים המבקשים לשמור קשר, ויוזמים אירועים לשימור הקשר עם הארץ. "אנו מעודדים לחזור לישראל ואיננו עוסקים בחיזוק הקהילה  הישראלית להישאר. צריך לזכור שבישראל מסיימים מדי שנה 1500 איש תואר שלישי ואילו באקדמיה אין צורך בכה-רבים ולכן העזיבה".

המדען הראשי של המשרד ד"ר זאב חנין סיפר כי אוכלוסיית הישראלים החיים מחוץ לגבולות המדינה נעה בין 560 אלף ל 750 אלף איש. "הדור הראשון עוד שומר על קשר עם הארץ, אך הבעיה העיקרית היא הדור השני", הזהיר.