כרטיס אשראי
כרטיס אשראיערוץ 7
חשיפת פרטי כרטיס האשראי של אלפי ישראלים מעלה חששות אצל כולנו - איך אדע אם הכרטיס שלי ברשימה ומה לעשות אם כן. העיתון ישראל היום עם שאלות ותשובות לנבוכים שביננו.
 
איך אדע אם שמי מופיע ברשימות החדשות?

חברות כרטיסי האשראי ביצעו אתמול בדיקה יסודית ומקיפה ולפי המידע שמסרו, רק מספר מאות כרטיסי אשראי חדשים דלפו בהודעה האחרונה. הכרטיסים נחסמו מייד לפעילות רכישה באינטרנט ובטלפון והחברות יפנו אל הלקוחות שנחסמו וינפיקו עבורם כרטיסים חדשים.

איך לוודא שפרטיי לא דלפו?

כל אחת מחברות כרטיסי האשראי הכינה באתר האינטרנט שלה מנגנון לבדיקה אם פרטי הכרטיס שלכם דלפו. עבור לקוחות כאל: www.calonline.co.il והמוקד: 03-5726444. עבור לקוחות ישראכרט: www.isracard.co.il והמוקד: 03-6364333. עבור לקוחות לאומי קארד: www.leumicard.co.il והמוקד 03-6178888. בנוסף אפשר לפנות למוקדים הטלפוניים של החברות לצורכי בדיקה.

אני חושש שנעשה שימוש לרעה בכרטיס האשראי שלי, מה לעשות?

לפנות מייד לחברת כרטיסי האשראי. ככל שתפנו מהר יותר כך גם מידת הנזק שאליה אתם חשופים קטנה יותר. החוק מגביל את הנזק ל-75 שקלים, ועוד 30 שקלים לכל יום שעובר מהרגע שגיליתם את השימוש הפסול. הנזק מוגבל בסכום של עד 450 שקלים. חשוב לציין שבפרשה הנוכחית חברות האשראי פועלות לביטול עסקאות לא חוקיות, כך שייתכן שכלל לא תחוו פגיעה.

האם מסוכן יותר לקנות באינטרנט היום?

המומחים חוששים מפגיעה תדמיתית קשה בסחר באינטרנט אף שהפרשה הזאת לא ממש משנה את דרך הקנייה באינטרנט. מדובר עדיין ברכישה בטוחה יחסית.

חשוב לציין כי גם רכישות בעולם האמיתי חשופות לשימוש ברעה במספר האשראי. לשם כך החוק להגנת הפרטיות (התשמ"א 1981) מגן עלינו בכל המצבים האלו. ועם זאת, למרות שבטוח לקנות באינטרנט רצוי להפעיל שיקול דעת ולרכוש באתרים גדולים עם מדיניות אבטחה ברורה.

מי זה ההאקר הסעודי? מדוע הוא מפיץ את הפרטים?

למרות שמו לא בטוח כלל שמדובר בהאקר סעודי. באינטרנט קל מאוד להתחזות לכל דמות או ישות. לכן צריך לקחת בערבון מוגבל את זהות הפוגע שמפיץ את הפרטים. כמו גם את המניעים שלפיהם הוא פועל לכאורה וגם את היקפי הפגיעה שלהם הוא טוען.

עד כמה מסוכן מי שמכנה עצמו "ההאקר הסעודי"?

עדיין לא ברור אם מדובר בהתרברבות מופרזת של האקר בעל יכולות פשוטות או בסיכון של ממש ותופעה כללית ומדאיגה. נראה שההאקר ימשיך לשלוח הודעות לציבור הישראלי דרך אתרי האינטרנט בתקופה הקרובה. עד כה הסכנה התגלתה כקטנה בהרבה מכפי שטען בהודעותיו.

חברת האשראי חסמה לי את הכרטיס, מה לעשות?

חשוב לציין שחברות האשראי לא חסמו את הכרטיסים באופן מוחלט והחסימה היא לרכישות באינטרנט ובטלפון בלבד. עדיין אפשר להשתמש בכרטיס האשראי בסופרמרקט ולהוציא בעזרתו כסף בכספומט.

החברה אמורה לשלוח כרטיס אשראי חדש בדואר, וברגע שיופעל על ידיך יהיה אפשר לשוב ולבצע את כל שאר הפעולות.