לצמצo ולהצטנע. הרב בורשטיין
לצמצo ולהצטנע. הרב בורשטייןחזקי עזרא

ביום רביעי יתקיים הכנס ה-12 של מכון פועה. לקראת האירוע המתקיים בצל מאבק שמתנהל לביטולו עקב מה שזכה לכינוי 'הדרת הגניקולוגיות' שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ראש מכון פועה, הרב מנחם בורשטיין.

בראשית דבריו סקר הרב בורשטיין מקצת מהסוגיות הצפויות לעלות במהלך הכנס. בין השאר מדובר בחידושים הטכנולוגיים והרפואיים האחרונים ובמקביל בפסיקות ההלכתיות העדכניות ביותר. יועלה נושא השתלת שחלות, פדיון הבן לתינוק שקדם לו עובר שנפל ועולה השאלה מאיזה שלב הפלת העובר מבטלת את הגדרת אחיו כ'פטר רחם', כך גם יעלה בכנס נושא האימוץ. הרב בורשטיין מספר שהיחידה לאימוץ ביקשה מהמכון לעודד אימוץ ואכן כך ייעשה בכנס. גם נושאי הפסקת הריון והגדרת פיקוח נפש אצל נשים יועלה במהלך האירוע, כמו גם טבילה לאישה מגובסת, הריון וורידים ועוד. כל זאת על ידי רבנים מובילים מכלל המגזרים ורופאים מומחים מהארץ ומחו"ל. בין השאר יופיעו הרב בקשי דורון, הרב לאו, הרב ליאור ואחרים.

ואולם על הכנס מעיבה מתקפה חריפה של הקרן  לישראל חדשה התובעת להפסיק את המימון ממשרד הבריאות למכון 'פועה', ומתקפה של ארגון 'קולך' התובע להחרים את האירוע, וזאת כיוון שלא יישמעו בו נאומים והרצאות של נשים רופאות אלא רק של רבנים ורופאים גברים.

בדבריו ביומן ערוץ 7 אומר הרב בורשטיין שמדובר בניסיון מתמשך של 'קולך' למנוע את הכנס וכבר בארבע השנים האחרונות נעשה ניסיון כזה, אף שלא הצליח להגיע למודעות הציבורית.

הרב בורשטיין אינו מבין מדוע לא פשוט לתוקפי הכנס שאירוע כזה המיועד לציבור הדתי והחרדי אמור להתקיים בהתאם לפסקי הלכה שהתקבלו על ידי גדולי הפוסקים. הוא מציין ומדגיש שלקראת הכנסים הקודמים התקבלה המלצתם של הרב מרדכי אליהו והרב פיינשטיין זצ"ל, כמו גם פוסקים מובילים נוספים של כל הזרמים והוסכם על קיומו של כנס בו השומעים יישבו בנפרד, גברים ונשים, והדוברים יהיו גברים בלבד. "364 ימים בשנה אנחנו משרתים את כל הציבור ונשים מופיעות בפני נשים", הוא אומר ותוהה מדוע היום הבודד בשנה בו מתקיים כנס גדול וכולל עבור כלל הציבור הדתי, כנס שכדי לקיימו נדרשת עמידה בגדרים מסוימים, דווקא הוא מעורר את חמתן של נשות 'קולך'.

"זו הדרך להגיע לציבור החרדי, ויעידו 12 שנות קיומו של הכנס שהוא הגיע להישגים רבים", אומר הרב בורשטיין וקורא "לכל הארגונים להראות מהי פתיחות אמיתית. להבין שצריך לקבל זאת כאשר זו ההלכה ולא חומרה של רב כלשהו".

באשר לתביעת הקרן החדשה להפסיק את המימון ממשרד הבריאות, אומר הרב בורשטיין שהוא עצמו אינו בקי בסכומים, אך מדובר בתקציב שמעביר המשרד לטובת קופת גמ"ח המנוהלת על ידי המכון, ולא מעבר לכך. לדבריו מתקיים קשר רציף, פורה ומלא הבנה בין המכון לסגן שר הבריאות, ח"כ ליצמן.

עם זאת הוא מדגיש בדבריו את החומרה בה הוא רואה איומים המופעלים כלפי רופאים המתכוונים להשתתף בכנס. רופאים אלו מקבלים איומים מרופאים אחרים שאם ישתתפו בכנס לא יעבדו איתם. "מדובר באיום שהוא עבירה פלילית. בדקנו את הדבר. חרם צרכני הוא דבר מקובל, אבל איומים וחרם בתוך הרופאים זה פלילי לחלוטין".

כאמור, הרב בורשטיין מספר שזו אינה השנה הראשונה בה נשות 'קולך' נאבקות בכנס. "בארבע השנים האחרונות 'קולך' ניסו לפרסם את העניין, ובשנה האחרונה הוסיפו ושלחו חוות דעת משפטית שאסור שהכנס יהיה נפרד. ניסו גם לטעון שאנחנו מסתירים את הנשים למרות שאין דבר כזה. שולחן הנואמים נמצא בדיוק באמצע, בין הגברים לנשים. ניסיתי לדבר איתן, אבל הן - שקוראות לפלורליזם, לא מדברות איתנו".

עוד מוסיף הרב בורשטיין ומספר כי השנה, לנוכח הסערה הציבורית התברר ככל הנראה ל'קולך', שהקרקע פוריה ובמקביל מתברר שהקרן החדשה מתקצבת את הארגון "דבר שלא הייתי מודע לו", ומכאן הדרך סלולה לקריאות לחרם. "ניסינו להסביר להן, אבל היה חבל להן להפסיק קמפיין כזה. רוצים שם לרכב על הגל הגדול של הדרת נשים".

עם זאת, מוסיף הרב בורשטיין ומספר כי לקראת הכנס הנוכחי הביעו ב'קולך' הסכמה לשוחח עמו והוא מיהר למשרדיהן, שם הסביר את המניעים להתנהלות 'פועה', אך "לא נראה לי שהייתה אוזן קשבת", הוא אומר וקובע כי אירועי הימים האחרונים מוכיחים זאת.

ובאשר לעתיד, ברור לרב בורשטיין שאופיים של כנסי המכון לא ישתנו שכן ההלכה לא תשתנה. "נישאר עם פסיקתם החזקה של הרב פיינשטיין והרב אליהו", הוא אומר וקורא לציבור כולו לגווניו להגיע לכנס ובכך להוכיח ניצחון במאבק ובפולמוס הציבורי שנפתח.